Marinka Šimić: Kajkavizmi u Tkonskom zborniku
Raspr. Inst. hrvat. jez. jezikosl., knj. 33 (2007), str. 343-370

 

Mateja među ljudožderima i Čtenie Agapita. Za Djela apostola Andrije i Mate-
ja među ljudožderima Biserka Grabar ustanovila je da su prevedena s grčkog i
da posebice u oblicima i leksiku čuvaju veliku starinu, dok su mlađe tendencije
prisutne u fonologiji (Grabar 1967: 121). Dva prikazanja Muka Spasitelja naše-
ga i Uskrsnuće Isukrstovo, prema F. Fancevu, spadaju među naša najstarija pri-
kazanja: “Uostalom bio Tkonski zbornik, (...) pisan u kojem god od tri prva de-
cenija 16. vijeka, njegova prikazanja idu svojim postankom još u XV vijek, jer
u ovom rukopisu i ona su, kao i traktat o ispovijedi, samo prijepisi sa starijega
predloška" (Fancev 1939: 243).

Prema Vi. Štefaniću CTk je pisan na posjedima kneza Bernardina Frankopa-
na koji su se protezali od Novog Vinodolskog do Ozlja. On se spominje u pje-
smi Tri Marie hoćhu:

obranenie našega g(ospo)d(i)na
bud' kneza Bernardina.

Modruški knez Bernardin Frankopan vladao je na posjedima svoga roda od
1481. do 1529., pa se u područnim crkvama gdje su vladali Frankopani samo u
to doba mogla o Uskrsu pjevati pjesma 7ri Marije hoćhu. F. Fancev smatra da
je mjesto nastanka CT najvjerojatnije Trsat, a Štefanić da je vjerojatnije Mo-
druš gdje je Bernardin najviše stolovao. Eduard Hercigonja se slaže s Vi. Šte-
fanićem: “U prilog takvu shvaćanju govori na izvjestan način i kajkavizam u
čakavštini (+ cksl.) Tkonskog zbornika, manje izrazit i učestao nego u prethod-
nim kodeksima (CPet, CKZ, CGrš, op. M. Š.), ograničen uglavnom na teksto-
ve iz Cveta od kreposti i dramu o muci Kristovoj što upućuje na čakavsko po-
dručje koje nije u neposrednom (ili bližem) dodiru s kajkavskim, ali mu kajkav-
ina ipak nije daleka i tuda (što je bilo normalno za Modrušu kao najznačaj-
niji frankapanski trgovački, tranzitni centar na liniji primorje-unutrašnjost Hr-
vatske)" (Hercigonja 1983: 348). S. Sambunjak je na temelju činjenice da je
lik Sv. Mihovila tematski vrhunac CTk iznio pretpostavku da je moguće mje-
sto njegova nastanka svetište Sv. Mihovila ili Sv. Jurja negdje u Krbavi ili Lici
(Sambunjak 2001: 38-39).

 

 

TI. Kajkavizmi u hrvatskoglagoljskim tekstovima

Kao što je poznato, najmanje stoljeće prije protestanata, a čak dva prije
ozaljskog književnog kruga ulazi kajkavska sastavnica u književnost, tj. već
početkom 15. stoljeća, i to u hrvatskoglagoljskim zbornicima, počevši od Vino-
dolskog zbornika. Vatroslav Jagić je zamjetio kajkavizme u CPet, pa je na te-
melju toga zaključio da je taj zbornik nastao na području gdje se dodirivalo ča-

345