Kristijan Kuhar - Trećoredska glagolitika

 

glagoljaške baštine. Uz dobro poznavanje glagoljaštva, kao kulturne i duhovne
cjeline, fratri su bili poznavatelji i latinske kulturne tradicije i jezika te talijan-
skog jezika, s kojim su bili u neprestanom kontaktu. Pojedini se fratri spominju
i kao pisari glagoljskih kodeksa. Među njima se ističe fra Šimun Klimantović,
koji početkom 16. stoljeća priređuje tri kodeksa obrednog i duhovnog sadržaja.
'Uz fra Šimuna Klimantovića, slijede fra Šimun Glavić, fra Andrija Čučković
te fra Petar Milutinić.“ U kasnijim se stoljećima kao pisci pojavljuju fra Ga-
brijel Meštar Bolmarčić, fra Antun Depope i drugi. Za fra Mateja Mastilića
Bošnjaka pretpostavlja se da je priredio jednu inkunabulu, a zasigurno je više
fratara sudjelovalo u priređivanju glagoljskih misala i brevijara, što se posebno
vidi po sanktoralu i kalendaru. Trećoredska glagoljska baština danas zaslužuje
nova znanstvena istraživanja i osvjetljavanje sadržaja, datacija i komparativnog
istraživanja — čime bi se pokazala i uključenost trećoredaca u europski duhovni
i kulturni krug.

Sadržaj trećoredske glagolitike

Sadržaj trećoredske glagolitike nekoliko je puta popisan kroz povijest Provinci-
je. Zbog raznih povijesnih okolnosti cjelokupan je sadržaj trećoredske glagolitike
više puta dislociran radi očuvanja. Najstariji je popis načinio fra Karlo Radić
1765. Naslovljen je: ,Documenta ex archivio s. Pauli in scopulo, ubi reperiuntur
antiqae memoriae civitatis Jadrae, et ex archivio s. Joannis Baptistae Jadrensis;
scripturae huc apportatae ex aliis coenobiis Dalmatiae et Istriae, ut x anotatio-
nibus et indice P. Caroli Radich Jadrensis“7 Sadržaj je toga arhivskog gradiva
1806. raspršen; dio je završio u Berčićevoj zbirci u Sankt Peterburgu, dio u raznim
samostanima, a dio se raspršio po privatnim kućama, gdje su boravili fratri nakon
ukinuća samostana sv. Ivana. Fra Nikola Milčetić u jednoj je bilježnici — koja se
čuva u arhivu Provincije na Ksaveru — popisao sadržaj glagolitike glavotočkog
samostana. Sredinom 20. stoljeća, kada je provincijski arhiv premješten u samo-
stan sv. Franje Ksaverskog u Zagreb, zalaganjem fra Andelka Badurine većina je
arhivskog gradiva restaurirana u Arhivu Hrvatske (sada Hrvatski državni arhiv
u Zagrebu) te je sve snimljeno na mikrofilmove, a načinjen je pregledan popis
sadržaja trećoredske glagolitke. Na tome popisu, koji potkrepljuje naš uvid u
provincijski arhiv, temelji se i ovaj rad.*

* \ Trećoredske rukopisne obrednike navodi: MILČETIĆ 1955. Vidjeti također: IVANČIĆ 1910:
129.

IVANČIĆ 1910: 126.

* — Uređenjem samostanskog i provincijskog arhiva 2015. u samostanu sv. Franje Ksaverskog
načinjen je novi neslužben popis gradiva. Popis je sastavio fra Joso Živković, TOR.

63