e
£
8

Glagoljica u knjižnicama kapucinskih samostana

 

hrvatskoglagoljskim tekstovima na Tijelovo (In festo sanctissimi corporis Christi). F&Vax
2 sadrži i tekst Tijelovske sekvencije: Šekvencie s(veta)go tela h(r'stova) Hvali Sione
Spasitela, hrvatskoglagoljski prijevod latinske Lauda Sion Salvatorem (Tandarić 1973) koji
se ne nalazi u svim hrvatskoglagoljskim rukopisnim misalima.“ Prema dosadašnjim
istraživanjima prosuđujemo da bismo FoVa« 2 mogli datirati drugom polovicom 14. st“

Istraživanje Varaždinskih fragmenata hrvatskoglagoljskoga misala aktualiziralo je,
već na problemskoj razini provenijencije knjiga kojima su služile kao ovici, nekoliko zanimljivih
aspekata povezanosti kapucina s hrvatskoglagoljskom tradicijom.

'Na unutarnjoj naslovnoj stranici knjige skoje je skinut dvolist FgVar /, [IX c. 5.) Prediche
qvaresimali del P F Alessandro Tomaso Arcvdi, de' predicatori. (1712.) zapisano je rukom,
c&mom tintom Loci Capucinorum Varasdini, Insignitus Cathalogo Sub. Lit. g. Nr 7.IXC.5.,
te ljubičastim pečatom potvrđeno: Bibliotheca Capucinorum Varasdini. Na preliminarnom
praznome listu nalazi se i djelomično čitljiv (prva dva retka očito su namjerno išarana) zapis
drugačijim rukopisom, također crnom tintom: »Liber donatus p Casimiro a
rleverenjd[issi]mo dfo]mlinjo Petro Czuetkj«. Zapis upućuje na poznatu činjenicu o razvoju
Varaždinske kapucinske knjižnice isključivo donacijama (Šagi 1996) — prvenstveno
visokoga hrvatskog plemstva, donatora i gradnje samostana i crkve (Kemiveš 2001): Erdodija,
Draškovića, Kukuljevića; Pavlina iz Lepoglave; Isusovaca; pojedinih župnika iz okolice; te
samih kapucina (Šagi 1996). Prema strogim Konstitucijama Reda male braće kapucina
(Ordo Fratrum Minorum Capuccinorum, OFMCap) iz 1643. g. koje je odobrio papa Urban
VIII/ kapucinima je kao osnova uzdržavanja dozvoljen isključivo osobni rad i prošnja
milostinje, a najstrože zabranjena uporaba novca u koje bilo svrhe, tako da nisu smjeli čak
ni knjige kupovati za knjižnicu, a niti posjedovati ih u osobnu vlasništvu. Međutim, kako
je pučko propovijedanje, utemeljeno na kvalitetnoj teološkoj naobrazbi, uz karitativnu
djelatnost bila jedna od najbitnijih zadaća kapucina* — »pučkih fratara«, Konstitucije su,
istodobno, strogo obvezivale svaki samostan da, već pri utemeljenju, odnosno gradnji,
upravo za knjižnicu osigura 'sobu srednje veličine' (Šagi 1996).

Kapucinski red OFMCap" treći je reformirani, uz Manju braću franjevce (opservante) i
konventualce (minorite), od 1525. g. samostalni ogranak Franjevačkoga reda sv. Franje
Asiškoga (1182.-1226.), koji je ustanovljen početkom 13. st. prema usmenom odobrenju
pape Inocenta lII. iz 1209. g. Njegovi začetnici, opservanti Matteo da Basco i Ludovico da
Fossombrone, već 2. srpnja 1528. g. »od pape Klementa VII. dobivaju kanonski temelj za
svoju zajednicu bulom RELIGIONIS ZELUS« (Tenšek 2001: 106) kojom kapucini postižu

 

 

 

Primjerice, ne sadrže ga: Misal kneza Novaka (MNov: Cod. sla. 8, 1368. g.), Berlinski (MBer: Ms

Ham. 444, 1402. g.), Katikanski osmi (MVat; Borg. illi: &, 1435. g.), Njujorški (MNew: M. 931, rano

15. st.), Bribirski (MBrib: 15. st.) i Novljanski (15. st.), dok je u Ljubljanskome II — Beramskome

misalu (MLab;: M. 164, prije: C 1644/2, 15. st) sačuvan samo djelomično.

Detaljnu analizu FgH 2 objavit ćemo takoder u zasebnome radu.

Već prve Konstimcije iz 1535. g., »magna charta kapucinskoga zakonodavstva« (Tenšek 2001: 106)

promiču izvomi fianjevački duh »najvećega siromaštva i nenavezanosti na bilo koja dobra ili mjesta na

ovom svijetu« (Šagi-Bunić 1976: 373)

* Redovnik kapucin, u kestenjastosmeđem habitu s dugačkom šiljastom kapuljačom (kapucom) na leđima,
s užetom (cingulom) i krunicom o pojasu (Tenšek 2001: 105) »posvećuje se propovijedanju Evandelja

i duhovnom radu prvenstveno među siromašnima i nižim slojevima stanovništva« (Šagi-Bunić 1976:

373-374)

Naziv Reda na prvom generalnom kapitulu 1529. g. u Albacini: Manja braća od pustinjačkog života

svjedoči o početnoj predanosti kapucina ideji pustinjaštva. U papinskim dokumentima do 1535. g

susreće se maziv “Capucciati", a potom “Capucini“ (Tenšek 2001: 106)