Hercigonja E.: Paleoslavistika, cyrillomethodiana, glagolitika i književna medijevistika u djelu Vatroslava
- Toić Racovi Zavoda 28 SMaNiTeN rad JAZU. br. 35 Varažiim D89.

 

bosanice, o jeziku srednjovjekovnih glagoljskih i ćirilskih spisa, o južno-
slavenskim inkunabulama i drugim medijevističkim temama.

Nemoguće je ovom prigodom, dakako, iz ogromnog, tematski kompleks-
nog Jagićeva opusa od oko 700 radova, izdvojiti i podrobnije prikazati cje-
linu onoga što sačinjava njegove 'studia palaeoslavica' ili pak njegov prilog
hrvatskim istraživanjima čirilometodske problematike. Može se ostati pri
općoj tvrdnji da se — mapose u časopisu Archiv fiir slavische Philologie,
pokrenutom 1876, kojemu je bio utemeljiteljem i kroz 45 godina postojanja
(do godine 1920) urednikom i najaktivnijim suradnikom — vrlo često vra-
ćao toj problematici produbljenim raspravama koje zrcale »briljantnu uče-
nost«, kako to za nj reče Baltazar Bogišić. Ipak, valja moguće upozoriti
na najrelevantnije radove s tog područja, kao što su na primjer: znalački
filološki utemeljen prikaz Miklošičeva rječnika Lexicon palaeoslovenico-gra-
eco-latinum u Književniku (1865), izvanrednom erudicijom i akribičnošću
pisan dio uvoda (str. XII—XCIX) izdanju Assemanijeva evanđelistara što
ga je iste, 1865. godine, objavio Franjo Rački, vrlo zapažena u slavističkom
svijetu studija o Zografskom evanđelju pod naslovom Studien iiber das
altslovenisch-glagolitische Zographos-Evangelium (1875), rasprava posveće-
na još jednom kodeksu iz kanona staroslavenskih spisa Das altslovenische
Evangelistarium Pop Savas (1880), izbor tekstova iz najranije faze općesla-
venske glagoljske i ćirilske književnosti Specimina linguae palaeoslovenicac
(1882), još i danas u paleoslavističkom studiju nezaobilazne popratne ras-
prave uz izdanja Marijinskog evanđelja (dodan je dragocjen staroslavensko-
«grčkolatinski 'indeks verborum' i Bečkih listića, opširan kritički prikaz
dotadašnjih ćirilometodskih istraživanja Vopros6 o Kirillč i Metodii v6
slavjanskoj filologii (1885). Za ovaj je, ćirilometodski, krug Jagićevih inte-
resa indikativan kao izraz kontinuirane zaokupljenosti tekst iz 1893. Vnov6
najdennoe svčdštel6stvo o dčjatel6nosti Konstantina Filosofa, pervoučitelja
Slavjan6 sv. Kirilla, Godine 1895. izdaje značajnu raspravu Razsuždenija
južnoslavjanskoj i russkoj stariny o cerkovnoslavjanskom6 jazykč, 1898. po-
lemički piše o podrijetlu Kijevskih listića (drugi dio te rasprave izaći će —
također u Archivu kao i prvi — godine 1900), a 1905. objavljen je njegov
lucidno pisan tekst o autorstvu Panonskih legendi... itd.

Svi navedeni Jagićevi spisi, uz niz ovdje nespomenutih tekstološkokri-
ličkih radova, izdanja rukopisa i — što je za Jagićevo djelovanje iznimno
važno — recenzija i kritika nastalih do kraja stoljeća, predstavljaju, mo-
glo bi se reći, svojevrsnu prolegomenu njegovu — i s motrišta današnjih
spoznaja — neprijeporno magistralnom djelu o genezi crkvenoslavenskog
jezika Zur Entstehungsgeschichte der kirchenslavischen Sprache što je
otisnuto u Beču godine 1900. (drugo izdanje u Berlinu 1913). Ta knjiga,
tada 62-godišnjeg autora, enciklopedijska je summa iskustava i spoznaja
o ćirilometodskoj i paleoslavističkoj problematici, djelo kojim Jagićeva fi-
Jologija reprezentativno ulazi u znanost 20. stoljeća. Dvadeset godina posli-
je, na samom kraju životnog puta, Jagić — neprijeporni utemeljitelj paleo-
slavistike u Hrvata — ponovno je u sferi paleoslavističkog istraživanja:
objavljuje opsežnu raspravu Zum altkirchenslavischen Apostolus (1920), za-
nimljivu, pored ostaloga, napose zbog njegovih prosudbi intenziteta i opse-

15