24 VJESNIK HAZU 6-7/95

 

2. Modruš kao biskupsko središte

Nakon što je 1460. Franjo Modrušanin službeno uzeo za biskupsko sjedište
Stjepanov grad, nije biskup dugo boravio u Modrušu. Franjo je ubrzo umro a na
njegovo mjesto dolazi poznati humanist Nikola iz Kotora, bolje poznati kao Nikola
Modruški. Ne znamo zašto ga Stjepan diže iz zajedničkog Senja i premješta u svoj
Modruš. Nikola mu je bio zacijelo potreban kao vrsni diplomat. Njegovim diplo-
matskim umijećem koristit će se papa i kralj. I pored tolikih štitnika dospijeva
Nikola ubrzo u tamnicu krbavskih knezova koji su tražili da se biskupsko sjedište
vrati u Krbavu. Budući da je i na kraljevskom dvoru stekao neprijatelje, po
oslobođenju iz tamnice odlazi Nikola već 1463. u Italiju, u službu papinske države,
otkuda se neće vratiti.

Kad je Nikola 1480. umro u Rimu, nastojao je i papinski i kraljevski dvor
dobiti Modruš za svoga čovjeka. Matijaš imenuje biskupom Antuna Dalmatinca,
svoga kapelana i kraljičina ispovjednika, a papa Siksto IV. imenuje modruškim
biskupom jednoga sa svoga dvora — Kristofora Dubrovčanina. Matijaš nije više
priznavao frankopanski patronat, ali je papa postavio i njegov u pitanje. Stvar se
oko prava patronata tako zaoštrila da je Matijaš zaprijetio odcjepljenjem od Rima
ako papa ne prihvati njegova kandidata za modruškog biskupa. Papinska diplo-
macija je popustila u praksi, ali u teoriji nije odstupala. Kako u to vrijeme Franko-
pani nisu u dobrim odnosima s kraljem, nije kraljev kandidat mogao stolovati u
Modrušu nego ga nalazimo pri opatiji sv. Marine u Bužanima.

Nije nam poznato što je poslije bilo s Antunom, ali nakon 1486. njemu se gubi
trag, a kao biskup modruški javlja se spomenuti Kristofor, dakle papin kandidat.
lako boravi često u primorskom dijelu svoje biskupije, on ima stalni boravak u
Modrušu, sve do početka rujna 1493., kada su Turci zapalili modruški grad
(naselje oko utvrde), gdje su se nalazili katedrala i biskupski dvori. Biskup tada
odlazi u Novi Vinodolski. Događaji koji su slijedili (Krbavska bitka) nisu budili
nadu u skori povratak, pa je biskup župnu crkvu sv. Filipa i Jakova u Novom uzeo
za svoju novu katedralu. U njoj je i pokopan 1499. Njegov nasljednik Šimun
Kožičić Benja boravio je povremeno i u Modrušu, ali ne samo ondje nego ni u
Novom nije imao mira pa je nabavio kuću u Rijeci, u kojoj će 1$30. osnovati
glagoljsku tiskaru. Tako na koncu toga križnoga puta imamo vrhunsko kulturno
djelo. Drugi put prema moru išao je: Lika-Otočac-Senj. I na kraju toga puta imamo
glagoljsku tiskaru već 1494. godine.

Ovaj put krbavsko-modruških biskupa: Krbava-Modruš-Novi-Rijeka, pokazuje
također i put brojnih izbjeglica i prognanika u potrazi za krovom nad glavom.

 

3. Samostani u senjskoj i krbavskoj ili modruškoj biskup

 

U drugom dijelu XV. stoljeća ne samo da još postoje brojni prijašnji samostani
nego se osnivaju i novi.

Benediktinci nestaju već u prvom dijelu stoljeća. U drugom dijelu u svim
poznatim opatijama nalazimo komendatarne opate, to znači nebenediktince koji
opatiju primaju kao nadarbinu. Najčešće su to franjevci. Tako je u Bužanima kod
sv. Marine, a tako je i u senjskoj Drazi kod sv. Križa. U Otočcu kod sv. Nikole u to