VJESNIK HAZU 6-7/95 23

 

Knez Martin počinje 1453. s gradnjom samostana i crkve na Trsatu, uz koje će
se poslije povezati legenda o nazaretskoj kućici.

Knez Bartol Brinjski i u crkvenom smislu obnavlja Brinje. Pored augustinaca,
od redovničkih zajednica naći ćemo ondje još i pavline i dominikance. U brinjskom
kraju dobili su i bosanski franjevci mjesto za gradnju samostana (špilja sv. Mihovila).

Knez Sigismund otišao je još dalje. Odlučio je da od svoga Otočca učini
središe biskupije. On 1460. ostvaruje tu želju uz privolu velikog frankopanskog
prijatelja pape Pija II. Još prije je bivšu benediktinsku crkvu sv. Nikole preuredio
da može služiti kao katedrala. Za biskupa dovodi dubrovačkog dominikanca Blaža.
'Nesklone prilike koje će nadoći nisu dozvolile da se ta biskupija ustali. Nakon
1530. više se ne spominje.

Više od svih učinio je na tom polju predvodnik frankopanske braće Stjepan.
On je već 1451. započeo u Oštarijama gradnju velebne crkve kojoj nadaleko ne bi
bilo ravne. (Njeno svetište je sada dovoljno prostrana župna crkva.) Slutimo da je
ondje planirao sagraditi novo središte, upravno i duhovno. Modruš je postao preti-
jesan za njegove planove i on je htio u ravnicu. Crkvi je pribavio i bogate oproste,
tako da je imala sve preduvjete da postane najveća hodočasnička crkva na cijelom
frankopanskom prostoru i mnogo šire.

Prijateljstvo s kraljem i s papom osokolili su Stjepana da ide i na višu razinu:
da uza se dobije biskupa. Nije osnovao novu biskupiju, kao brat Sigismund, nego
je iste 1460. godine krbavskog biskupa premjestio u svoj Modruš. U papinskoj buli
kojom se ozakonjuje taj prijelaz stoji da Stjepan ima patronatsko pravo nad
krbavskom biskupijom. Godine 1289., naime, Krčki knezovi su to pravo dobili od
kralja Ladislava Kumanca, dakle od Krune sv. Stjepana. Svakako se to pravo ne
osniva na činjenici utemeljenja biskupije, jer je povijesno jasno da Krčki knezovi
nisu osnovali krbavsku biskupiju. Župna crkva sv. Marka bit će uskoro preuređena
u novu katedralu, a uspostavljen je i kaptol. Pače biskupija se ne će ni zvati
krbavskom, kako je bilo do tada, nego modruškom.

'Na prvi pogled izgleda da je Senj zapostavljen, tim više što je na području senjske
biskupije stvorena nova biskupija u Otočcu; što znači da je od Senja odcijepljena
cijela Gacka. Senjska biskupija je praktički svedena na Senj i bližu okolicu.
'No Senj nije nipošto zanemaren. On je središte cijele frankopanske državine jer je
ostao zajednički svim Frankopanima (kao i Krk). Oni su se dogovorili da će svi u
Senju biti pokapani, bez obzira gdje umrli, i to u crkvi sv. Franje. Kada je 1453.
umrla Ižota, supruga kneza Stjepana, gospodara Modruša, pokopana je u senjskoj
crkvi sv. Franje. Dakako da su se ti planovi poremetili nakon što je kralj Matijaš
1469. oteo Frankopanima Senj.

Upada u oči da Frankopani izabiru za mjesto pokapanja franjevačku crkvu.
Franjevci u Senj dolaze u vrijeme dolaska Frankopana u taj grad, a po svoj prilici
da ta dva dolaska stoje u uzročnoj vezi. Cijela frankopanska porodica vezana je uz
franjevce. U XV. stoljeću osjeća se posebna naklonost prema tzv. observantima iz
Bosne. Nastojali su da i starije samostane dođu observanti. Martin ih dovodi na
Trsat, a knez Stjepan se tuži na modruške konventualce i preporučuje da se u
samostan dovedu observanti. Modruški samostan je također frankopanska
zadužbina.