M. Bogović, Hrvatsko glagoljaštvo kao inkulturacijski proces, 317-326 319

 

su se te dvije prakse i u pitanju jezika. Zapad je imao samo jedan
razvijeni jezik, latinski, i jednu razvijenu kulturu (rimsku) i s time
su išli zapadni misionari među nove narode. Na Istoku bilo je više
razvijenih jezika i više razvijenih kultura i bizantski su misionari bili
skloni inkulturirati se (razni obredi) i prihvatiti jezik naroda u litur-
giji. Rimski ili zapadni misionari bili su u tome mnogo ograničeniji,
kako u vidu njihova znanja tako i u vidu ovlasti koje su imali.

Bilo je mnogo misionarskih pohoda među Slavene, već od po-
četka njihova doseljenja na područje Rimskoga Carstva. lako je onaj
s Ćirilom i Metodom najpoznatiji, nisu ni drugi bili bez svojih re-
zultata u vidu jezičnih i liturgijskih posebnosti. Ne valja te rezultate
jednostavno pribrojiti velikim misionarima Ćirilu i Metodu.

Historiografija je još danas, u stilu srednjovjekovnih pisaca,
cjelokupnu misijsku djelatnost bizantskih misionara vezala uz dva
spomenuta misionara. Kao da su bizantska Crkva i Bizantsko Carst-
vo do tada mirno gledali na činjenicu da je Balkanski poluotok i pro-
stor prema istoku ispunjen slavenskim narodima već od početka 7.
stoljeća; kao da nije bilo nikakve strategije Bizantskog Carstva i bi-
zantske Crkve kako pristupiti tom velikom narodu. Kao da se o tome
ozbiljno počelo razmišljati tek kada je u drugoj polovini 9. stoljeća
došlo poslanstvo iz Moravske; kao da tek tada Bizant organizirano
počinje sa svojom misijskom djelatnošću među Slavenima. Dakako
da su se stvari odvijale drukčije.

Bizantski su misionari prije nego što su krenuli u Moravsku,
svakako krenuli prema Slavenima u Zapadnom Iliriku, u bizantsku
Dalmaciju. Već u sedmom stoljeću selo je u bizantskoj Dalmaciji,
kako na otocima tako i u priobalju, bilo slavensko (hrvatsko). Daka-
ko da u to vrijeme misionar nije dolazio s ćirilicom nego s jednim
starijim pismom za slavenske glasove. Tako je nastalo glagoljsko
bogoslužje. Došlo je s bizantskim misionarima. I nije bizantski misi-
onar tada mislio samo na ono malo Slavena/Hrvata u Dalmaciji nego
na cijelo slavenstvo, na veliki narod Slavena. Nije, naime, ni bizant-
ski misionar prilagođivao bogoslužje manjim jezičnim zajednicama.

Glagoljaštvo je već od početka imalo jake inkulturacijske oso-
bine i te su osobine ostale djelatne svuda gdje se glagoljica proširila