318 Riječki teološki časopis, god. 23 (2015.), br. 2

 

uspjelo nijednom katoličkom narodu. Taj doseg Zapad i Katolička
Crkva postigli su tek 1000 godina poslije nas, kako je već rečeno.

Danas se glagoljica i glagoljaštvo smatraju fenomenom svjet-
ske kulturne baštine. Pri tome se uglavnom piše i govori kako je to
baština svih Slavena. Ako bismo napravili grafikon koji bi pokazivao
gdje je i kako dugo glagoljica bila u uporabi, hrvatski bi stupac bio
toliko iznad svih drugih da bi se sam od sebe nametnuo zaključak
kako je glagoljica zapravo samo u Hrvatskoj živjela daleko najdulje,
dulje nego igdje drugdje i donosila svoje najbrojnije i najvrednije
plodove. Ako pak unutar hrvatskoga prostora tražimo gdje je ona
bila najdublje ukorijenjena i gdje je najdulje živjela, gdje je donosila
najveće plodove, nije teško uočiti da su to krajevi kojima je Rijeka
prirodno središte, tj. Istra, sjevernojadranski otoci, Hrvatsko primor-
je sa širim pojasom ličko-krbavskog i goranskog zaleđa.?

Samo tu se može govoriti o glagoljskom tisućljeću, dok je u
drugim hrvatskim krajevima tradicija kraća i slabija, a u onima izvan
hrvatskog prostora može se govoriti samo o kraćim periodima i izni-
mnim slučajevima.

Sigurne tragove postojanja staroslavenskog bogoslužja unutar
(katoličkog) Zapada prvi put susrećemo u vrijeme velikog bizant-
skog decenija, kako neki nazivaju vrijeme od 860. - 870. godine,
kada Bizant šalje Slavenima svoje misionare Konstantina-Ćirila i
Metoda.*

'Taj misionarski pohod bizantskih misionara u još nedovoljno
definirano granično područje dovodio je u pitanje granice između
Istočnog i Zapadnog Carstva, bizantske i rimske Crkve, bizantske i
rimske kulture, bizantskog i rimskog obreda. U tu priču uključili su
se carevi, pape i patrijarsi. Zato je taj događaj povijest registrirala i s
njime povezala mnogo sličnih pohoda bizantskih misionara koji nisu
imali tako spektakularan razvoj i doseg.

U odnosu na prihvaćanje i pokrštavanje novih naroda bizant-
ska je Crkva imala dosta svojih posebnosti koje su se razlikovale od
onih zapadne ili rimske Crkve. Osim drukčijeg obreda, razlikovale

2_ Branko FUČIĆ, Glagoljski natpisi, Djela JAZU, knj. 57, Zagreb, 1982., str 2.
3  Georgije OSTROGORSKI, Vizantija i Sloveni, Beograd, 1970., str. 60.