JOSIP BRATULIĆ 387

je i njegova knjiga Pamdtky dfevniho pisemnictvi Jihoslovani*
gdje su tiskana i Žitja Ćirila i Metoda.

Kod nas, u Hrvatskoj, situacija je mnogo zamršenija. U Danici
Horvatsko-Slavonsko-Dalmatinskoj 1835, odgovarajući Ignjatu Aloj-
ziju Brliću koji je predlagao da Hrvati preuzmu ćirilicu umjesto
tuđe latinice, Vjekoslav Babukić odgovara: »Od ćirilice različna
su prestara horvatska slova glagoljice, od glasa glagolja nazvana.
Slaveni u Hrvatskoj i Dalmaciji, svigdar gorući svojega materin-
skoga jezika [...] dobiše včka trinaestoga [...] dopuštjenje slaven-
skim jezikom mise služiti. Dalmatinci nisu još nikada dvoumili da
je glagoljica od sv. Jerolima i tako mnogo starija od ćirilice«%.

U Danici Ilirskoj 1838. Ljubomir Dolinjski, Ilir iz Koruške, a to
je Urban Jarnik, piše o sv. Braći Ćirilu i Metodu (br. 22 i 23).
U sedmom godištu Danice (1841) nepotpisani autor govori u tri na-
stavka o književnosti u Dalmaciji. Sigurno je te tekstove poznavao
i čitao Pavlinović, ali jedva da je moguće da bi ga to učinilo gla-
goljašem. Kad je već bio na bogosloviji, sigurno je čitao Zagre-
bački katolički list na čijim se stranicama mogao susresti s ras-
pravama tada mladoga Franje Račkoga o sv. Braći i o slavenskom
bogoslužju među Hrvatima. Ako je ta lektira i mogla utjecati
na njega, sigurno ga nije mogla učiniti glagoljašem'.

Nikša Stančić, koji je napisao odličnu monografiju o narodnom
preporodu u Dalmaciji i o ulozi Mihovila Pavlinovića u njegovu
prvom razdoblju, s pravom tvrdi da »Pavlinovića nije škola stvo-
rila glagoljašem«. Ono što je u Zadru mogao naučiti o glagoljici
od starog učitelja glagoljice Benedikta-Bene Mihaljevića jedva je
spomena vrijedno. Iako hvaljen kao dobar čovjek, taj profesor
nikoga od svojih učenika nije zagrijao za glagoljicu. Po njemu
ni Pavlinović ne bi postao glagoljašem. U godinama svoga školo-
vanja Pavlinović se sigurno družio s mladim profesorom Ivanom
Berčićem, ali ni Berčić nije utjecao na njegovu odluku da od popa
latinaša postane pop glagoljaš. Berčić će se tek u godinama kad
Pavlinovića više ne bude u Zadru razviti u izvrsna poznavatelja
staroslavenskog jezika i glagoljaško-biblijske književnosti. On će

* Pojedina djela koja su mogla biti interesantna i proučavaocima gla-
goljice i ćirilometodske znanosti, kao i svećenicima-glagoljašima, sa-
brao je i u fragmentima objavio u zborniku svojih Uspomena Ivo
Prodan u knjizi Borba za glagoljicu, I. dio — Povijest glagolice i nje
izvori, Zadar 1900 (200 + prilozi od A do I, koji su posebno paginirani).

* Danica Horvatska, Slavonska i Dalmatinska I. 1835, br. 31.

7O Franji Račkom kao proučavatelju glagoljice i ćirilometodske pro-
blematike vidi raspravu Ivanke Petrović: Franjo Rački — otac hrvat-
ske Cwyrillo-Methodiane; Zbornik zavoda za povijesne znanosti IC
JAZU, vol. 9; Zagreb 1979; str. 47—99.