386 FORUM

nakon završenih bogoslovskih nauka u Zadru da postane, i cijelog
života ostane, pop glagoljaš.

Još kao bogoslov, Pavlinović je spoznao da je glagoljica »nepo-
znata kukavica i zato zabačena kao sve naše«. On je samouk a ne
osposobljeni slavist i teolog koji je temeljne istine o glagoljici
doznao na bogosloviji. Po tomu je on prethodnik one znamenite
skupine hrvatskih narodnih svećenika, koja je u drugoj polovici
XIX. st. započela obnovu glagoljanja u Dalmaciji, po otocima i u
Istri, s težnjom da se to osebujno pravo proširi na cijeli hrvatski
narod.

Podsjetimo se načas kakve su spoznaje o glagoljici, ćirilome-
todskoj problematici i slavenskom bogoslužju bile prisutne kad
je Pavlinović bio student, a zatim kapelan u Drašnicama i mladi
župnik u Podgori. Otac slavenske filologije, Josip Dobrovski, izdao
je 1823. temeljno djelo o slavenskim apostolima Ćirilu i Metodu,
u dalekom Pragu, na njemačkom jeziku. Dvije godine ranije obja-
vljena je njegova gramatika staroslavenskoga jezika!. Te knjige,
sigurno nisu dospjele do ruku Mihovila Pavlinovića. Godine 1833.
Josip Paul Šafarik izdao je u Pešti knjigu Serbiche Losekorner,
u kojoj je obrađena gramatika starijeg crkvenoslavenskog jezika
srpske redakcije*. U prilogu su doneseni stari srpski tekstovi, a
dijelom i tekstovi hrvatske književnosti. Šafarik je naime sma-
trao, i u tomu ga je uporno slijedio Vuk Karadžić, da su svi što-
kavci Srbi, čakavci da su Hrvati, a kajkavci da su Slovenci. Bar-
tolomej Kopitar izdao je 1835. znamenitu knjigu Glagolita Clo-
zianus, prvo kritičko izdanje staroslavenskog teksta pisanog gla-
goljicom*. Isti autor izdao je 1840. knjigu Hesychii Glossographi
discipulus. Godine 1845. Franc Miklošić izdao je važnu knjigu
Radices linguae slavicae dialecti veterist. Temeljno djelo o starini,
važnosti i značenju glagoljice Josipa Pavla Šafarika izišlo je 1853:
Pamdtky hlaholskćho pisemnictvi. Tek 1858. izišlo je njegovo kapi-
talno djelo o starini glagoljice (Glagolitische Fragmente), a važna

! Joseph Dobrowsky: Institutiones linguae slavice dialecti veteris quae
qQuum apud Russos, Serbos aliosque ritus graeci tum apud Dalmatas
glegolitas ritus latini Slavos in libris sacris obtinet. Vindobonae (Beč),
1822.

2 O Pavlu Josipu Šafariku pogledati zbornik koji je 1963. izdala Matica
srpska u Novom Sadu.

% O Bartolomeju (Jerneju) Kopitaru vidi monografiju Jože Pogačnika:
Jernej Kopitar, Ljubljana 1977. (njemačko izdanje, Miinchen 1978).

4* O predjagićevskom razdoblju povijesti slavistike osim goleme knjige
Istorija slavjanskoj filologii, (Petrograd, 1910) Jagić je u Radu JAZU
br. 14. i 17. napisao raspravu Napredak slovinske filologije pošljednjih
godina (1871). O Miklošiću je Jagić posebno pisao u Radu JAZU br. 5,
u raspravi Novija djela Miklošićeva.