svakako bilo uz našu obalu. Žitije Metodijevo govori o neprilikama
svečevim na moru i na rijekama (ŽM XIV: H NO M0$) Bh BRARNAI,
BRTOKNKI NO grkkadh BA CRMRGTH NEBANANMI, LaVIOV 77). Iako se
u ovim rečenicama naglašava Metodijeva sličnost s apostolom na-
roda, Pavlom (2 Kor 11,26), one ipak svjedoče o svakojakim nezgo-
dama na koje je nailazio Metodije kao vjerovjesnik i misionar. I
Žitije Naumovo, premda dosta neodređeno, govori o putovanju
morem: ,Hauawa c806 naa&anit no mogi, H Aonanua Aae 46 Iangira
H, WETABAUJE KOJABAK, HAKYALWA MO CYXY CROH NVTA WECTBOBATH“, prema
rukopisu bivše beogradske Narodne biblioteke.*

O pretpostavljenom najranijem susretu između Konstantina-
-Cirila i Metodija i slavenskog pučanstva u Istri, i uopće u Hrvat-
skoj, suvremeni izvori šute, ali postoji zato rano svjedočanstvo
glagoljskog pisma i staroslavenskih tekstova, vrlo rano utvrđenih
u Hrvata, a posebno na istarskom prostoru (npr. Plominski natpis).
Splitski sabori g. 925. i pismo pape Ivana X svjedoče da je već do
Splita došla »Metodijeva nauka« za manje od pola stoljeća od nje-
gove smrti (885). Metodijevi učenici prodavani su u Veneciji, i njih
je otkupljivao bizantski predstavnik, koji ih je mogao skloniti u
Istru i na otoke, a jednako tako i u dalmatinske gradove. »Metodi-
jeva nauka« morala je čvrsto uhvatiti korijena u hrvatskom narodu,
kad je bila vidljiv i jak činilac u državi kralja Tomislava i kad se
protiv nje izdaju oštre sankcije na tako važnim političkim i crkvenim
saborima.

Istra, premda je samo jednim manjim dijelom politički pot-
padala pod hrvatsku državu, nije bila lišena ćirilometodskoga utje-
caja, koji je sa sobom nosio pismo i riječ napisanu na tom pismu.
Premda izvori iz najstarijeg razdoblja naše povijesti šute o vremenu
učvršćivanja glagolizma u Istri, što je uostalom prije rečeno, postoje
spomenici koji svjedoče da je glagolizam vrlo rano životno prisutan
na istarskom prostoru. Treba se samo sjetiti dvaju kamenih spome-
nika iz Istre prije 13. st. Ta dva kamena spomenika, koja je otkrio
i paleografski obradio B. Fučić, predstavljaju kamene temeljce u
svakom daljnjem proučavanju glagolizma u Istri. Riječ je o Plomin-
skom natpisu, dragocjenom likovnom i paleografskom spomeniku
rane hrvatske pismenosti i likovne umjetnosti u Istri? i o Grdosel-

* Jasposn II. A, Marepuanst no uCTopu mo3HukHoBenua gpepnešmešt
cnapanckoš meeMenaocTu, Lenjingrad 1930, str. 186.

* Fučić B., Izvještaj o putu po Istri 1949. godine, Ljetopis JAZU 57,
str. 79—85.

336