-VeSNA BADURINA-STIPČE

468

Dalje se Branko Fučić pita zašto su svecu,
poglavaru monaške zajednice, atributom, osim
opatskoga štapa, postali i praščić, zvonce i pla-
men?_ Zanimljivo objašnjava da ikonografski
ključ treba tražiti u srednjovjekovnim antu-
novcima_ili antonitima, samostanskom redu
Antuna pustinjaka. Antunovci su bili cijenjeni
kao vrsni liječnici za vrijeme velikih epidemija
kuge i drugih zaraza, a osobito su se istaknuli li-
ječenjem vrućice zvane »mal Anton«, Antunova
bolest ili ples sveroga Antuna. Ovu su bolest
liječili posebnim vinom iz svojih vinograda, u
koje su, dok je mošt još vrio, umakali relikviju,
lopaticu, tj. skapulu svetoga Antuna.? Iz zahval-
nosti za sve medicinske usluge europski su se
gradovi odužil
dopustili njihovim svinjama da slobodno pasu
na gradskim javnim površinama. Da bi se te
privilegirane samostanske svinje razlikovale od
drugih, morale su nositi zvončić oko vrata. Zato
plamen kao svetački atribut Antuna opata ozna-

 

antonitima na taj način što su

čuje vrućicu, a praščić i zvonce privilegij reda
antonita. No, pučka je tradicija vezala praščića
kraj svetog pustinjaka za patronat zaštite nad
stokom i domaćim životinjama, koji su ljudi-
ma na selu osnova egzistencije. 1 zbog toga je,
zaključuje Branko Fučić, sveti Antun pustinjak
postao našim seoskim svecem prvoga reda.?

Kakvi su literarni prikazi Antuna opata, oda-
kle potječe njegova legenda, kakve su hrvatske
srednjovjekovne Antunove legende, prikazat ću
u ovome radu.

Život Antuna opata vrlo je dobro poznat, i
to iz biografije koju je na grčkome jeziku ubr-
zo nakon svečeve smrti najvjerojatnije napisao

 

2_ Usp. Fučić 1997, 82: »Danas znamo da je to zapravo
bilo trovanje koje su izazivali toksični alkaloidi snijeri
na raži (Secale cornutum,

je otrovna snijet dospijevala meljavom u brašno i u
svakodnevni kruh.«

3  Fučić 1997, 82.

 

žižak, crvena glavica), a ta

aleksandrijski biskup Atanazije Prema tom
životopisu sveti je Antun roden 251. godine u
egipatskome mjesru Koma u kući dobrostoje-
ćih kršćanskih roditelja. U dobi od osamnaest
godina ostaje bez roditelja i počinje se skrbiti za
mladu sestru. Međutim, kada je osjetio snažan
poriv za askezom, odlazi u obližnju pustinju, a
kasnije na samotno mjesto na brdu Kolzumu
blizu Crvenoga mora. Ondje je ostao do dubo-
ke starosti i iskušavao duhovnu snagu mnogim
napastima i odricanjima. Brojni su ga sljedbenici
i štovatelji posjećivali tražeći savjet i utjehu. lako
posvećen duhovnom životu, nekoliko je puta
prekinuo svoju izoliranost od svijera. Oko 311.
godine otišao je u Aleksandriju da pomogne i
mučenim i u vjeri posustalim kršćanima, a isto je

 

učinio i nekoliko godina kasnije kada se otvore-
no suprotstavio arijanizmu u Aleksandriji. Umro
je u 105. godini života i pokopali su ga učenici.
Napisao je mnoga pisma na koptskome jeziku.
Atanazijevu grčku legendu uskoro je antio-
hijski biskup Evagrije preveo na latinski jezik
te je tako postala poznata u cijelome Rimskom
Carstvu. Ovaj je prijevod čitao sveti Augustin
i brojni srednjovjekovni pisci, Adomnan, Petar
Časni, Abelard.* Slijedili su prijevodi na kopt-
skom, sirijskom, armenskom i gruzijskom jezi-
ku. Staroslavenski prijevod Aranazijeve legende
potječe s kraja 9. i početka 10. stoljeća i potvrđen

 

je u brojnim ćirilskim rukopisima.“ U 13. stolj
ću legenda je uvrštena u srednjovjekovnu zbir-
ku Legenda aurea Jacoba de Voragine. Sverački
je kulr Antuna opata prešao egipatske granice i
proširio se u istočnoj i zapadnoj Crkvi. Kosti su
mu iz pustinje prenesene u Aleksandriju 561.,

4 O biografskim podatcima, kulru i ikonografskim pri-
kazima sv. Antuna opara usp. s. v. Antonio, Abate,
santo, 1962; s. v. Antonios, hl., 1993; s. v. Antun
opat, 2000.

5 White 1998, XLII.

6 - Usp. De Santos Otero 1979.