V. BADURINA-STIPČEVIĆ, Hrvatskoglagoljska Muka svetoga 'SLOVO 60 (2010) zapadno, latinsko književno naslijeđe ove apostolske literature, sa svim sadržajima i verzijama rimskih i galskih apokrifnih i hagiografskih tekstova, od 5./6. stoljeća duboko u srednji vijek«.*? Međutim, u uvodu studije autorica -je opšimo obradila i druga apokrifna djela apostolska i glavne aspekte njiho- va proučavanja te naglasila da uvod sadrži »zajedničke dijelove i uvodne smjernice za produbljenije proučavanje i svih ostalih hrvatskih apokrifnih Djela apostolskih, kao i pasija svih apostola«.“ Potaknuta tim istraživačkim »smjernicama« u ovom ću radu obraditi još jednu hrvatskoglagoljsku apokrifnu apostolsku muku, i to Pasiju apostola Andrije. Dok je u kanonskim biblijskim tekstovima sačuvano malo podataka o apostolima, o tim Isusovim učenicima postoje brojna apokrifna i hagiograf- ska djela: »Oko vjerodostojnih, povijesnih jezgri o životu i djelima apostola u predaji su se tijekom vremena satkale legende s manje ili više pouzdanim, ali i posve izmišljenim događajima. Tim su slijedom u 2. i 3. stoljeću nasta- jala prva, izvorna apokrifina Djela apostolska, tekstovi o najvećim Isusovim apostolima, da bi, konačno, u ranomu srednjem vijeku, svaki apostol posje- dovao apokrifnu ili hagiografsku priču o svom misioniranju nekom dijelu Azije ili Europe na području Rimskoga imperija.«“ Ti su apokrifi bili struktu- rirani na sličan način: »Svaki tekst započinjao je, nakon rastanka s Kristom, odlaskom apostola u neku misiju izvan njegove domovine, u daleke krajeve, među različite narode. U novim je krajevima apostol, vodeći stalne rasprave i čineći čudesa među lokalnim stanovnicima, pridobijao pristaše i obraćao vjemike, najčešće žene, ali i stjecao muške protivnike. Zbog toga je svaki ovaj Kristov sljedbenik, čiji su putovi i djela, u moru romanesknih literarnih motiva, prije svega obilježeni snažnim asketizmom, na kraju, osim apostola Ivana, umro mučeničkom smrću.«“ Apostol Andrija, brat Šimuna Petra, ribar iz Betsaide u Galileji, bio je jedan od prvih Kristovih učenika. Novi zavjet spominje apostola Andriju samo na nekoliko mjesta: kada ga je Isus prvoga pozvao, kada je Andrija doveo Isusu brata Šimuna, zatim kod umnažanja kruhova i kada su stranci u Jeruzalemu htjeli vidjeti Isusa. Mnogo drugih podataka iz apostolova živo- * PETROVIĆ 2004: 223. + PETROVIĆ 2004: 200. * PETROVIĆ 2004: 201. “_ PETROVIĆ 2004: 202.