V. BADURINA-STIPČEVIĆ, Hrvatskoglagoljska Muka svetoga 'SLOVO 60 (2010)

zapadno, latinsko književno naslijeđe ove apostolske literature, sa svim
sadržajima i verzijama rimskih i galskih apokrifnih i hagiografskih tekstova,
od 5./6. stoljeća duboko u srednji vijek«.*? Međutim, u uvodu studije autorica
-je opšimo obradila i druga apokrifna djela apostolska i glavne aspekte njiho-
va proučavanja te naglasila da uvod sadrži »zajedničke dijelove i uvodne
smjernice za produbljenije proučavanje i svih ostalih hrvatskih apokrifnih
Djela apostolskih, kao i pasija svih apostola«.“ Potaknuta tim istraživačkim
»smjernicama« u ovom ću radu obraditi još jednu hrvatskoglagoljsku
apokrifnu apostolsku muku, i to Pasiju apostola Andrije.

Dok je u kanonskim biblijskim tekstovima sačuvano malo podataka o
apostolima, o tim Isusovim učenicima postoje brojna apokrifna i hagiograf-
ska djela: »Oko vjerodostojnih, povijesnih jezgri o životu i djelima apostola
u predaji su se tijekom vremena satkale legende s manje ili više pouzdanim,
ali i posve izmišljenim događajima. Tim su slijedom u 2. i 3. stoljeću nasta-
jala prva, izvorna apokrifina Djela apostolska, tekstovi o najvećim Isusovim

 

apostolima, da bi, konačno, u ranomu srednjem vijeku, svaki apostol posje-
dovao apokrifnu ili hagiografsku priču o svom misioniranju nekom dijelu
Azije ili Europe na području Rimskoga imperija.«“ Ti su apokrifi bili struktu-
rirani na sličan način: »Svaki tekst započinjao je, nakon rastanka s Kristom,
odlaskom apostola u neku misiju izvan njegove domovine, u daleke krajeve,
među različite narode. U novim je krajevima apostol, vodeći stalne rasprave
i čineći čudesa među lokalnim stanovnicima, pridobijao pristaše i obraćao
vjemike, najčešće žene, ali i stjecao muške protivnike. Zbog toga je svaki
ovaj Kristov sljedbenik, čiji su putovi i djela, u moru romanesknih literarnih
motiva, prije svega obilježeni snažnim asketizmom, na kraju, osim apostola

 

Ivana, umro mučeničkom smrću.«“

Apostol Andrija, brat Šimuna Petra, ribar iz Betsaide u Galileji, bio je
jedan od prvih Kristovih učenika. Novi zavjet spominje apostola Andriju
samo na nekoliko mjesta: kada ga je Isus prvoga pozvao, kada je Andrija
doveo Isusu brata Šimuna, zatim kod umnažanja kruhova i kada su stranci u
Jeruzalemu htjeli vidjeti Isusa. Mnogo drugih podataka iz apostolova živo-

* PETROVIĆ 2004: 223.
+  PETROVIĆ 2004: 200.
*  PETROVIĆ 2004: 201.
“_ PETROVIĆ 2004: 202.