Marinka Šimić

pogranična područja stiže s juga od XII. stoljeća nadalje sa sobom nosi
i ćirilicu. Najstariji spomenici s današnjeg dalmatinsko-hercegovačkoga
područja tri su natpisa: dva glagoljska, iz Knina (XI.—XII. st.) i Plastova
(XIXII. st.), i jedan ćirilski iz Humca (XII. st.). Svi spomenici s
prijelaza iz XI. u XII. stoljeće — Bašćanska ploča, natpisi iz Knina,
Plastova i Humca, grafit iz Sv. Nauma - trasiraju južni put od Ohrida
do Krka i na svima se prepleću glagoljica i ćirilica. Miješani glagoljsko-
ćirilski spomenici na našim se graničnim područjima pojavljuju na
prijelazu iz XI. u XII. stoljeće, a čisti ćirilski krajem XI. i početkom
XII. stoljeća. U priobalnom području Zahumlja, Duklje, u Bosni, Humu,
u kancelarijama dalmatinsko-romanskih gradova Splita, Dubrovnika
ćirilski se spomenici pojavljuju u XII. i XIII. stoljeću."

Najstariji hrvatskoglagoljski rukopisni fragmenti, Kijevski i Sinajski
listići s kraja XI. ili početka XII. stoljeća, mogu se smjestiti u područje
prožimanja istočne i zapadne liturgije, odnosno dubrovačke Astareje,
poluotoka Pelješca s humskim zaleđem, kako je utvrdila Marija
Pantelić.'" I Bečke listiće, odlomak sakramentara (misala) iz XI.—XII.
stoljeća, ista autorica smješta u južno dubrovačko-humsko područje.''
U ovim su krajevima napisana dva iznimno vrijedna hrvatskoglagoljska
fragmenta: Grškovićev i Mihanovićev odlomak iz XII. stoljeća. Osim
toga ovdje su u XII. stoljeću nastali glagoljski predlošci Ljetopisa popa
Dukljanina i Miroslavljeva evanđelja. Prema nekim mišljenjima, iz tog
je područja i najstariji poznati hrvatskoglagoljski cjeloviti rukopis pisan
oblom glagoljicom u X.—XI. stoljeću, Kločev glagoljaš. Jezična obilježja
pokazuju da je bio prepisan sa starijega predloška, i to makedonskoga
glagoljskog rukopisa. Prema nekim je pojedinostima zaključeno da je
nastao u Hrvatskoj, i to u blizini graničnoga područja, makedonskoga i
hrvatskoga, što se može odnositi na južnu Dalmaciju, Boku ili dubrovačku
okolicu. Prema mišljenju Branka Fučića, ukrasi potvrđuju da je Kločev
glagoljaš nastao negdje na jugu, ali ne u unutrašnjosti, nego uz more.'*

S humskoga područja nije se očuvalo mnogo od glagoljskih epigraf-
skih natpisa — samo nekoliko grafema na Humačkoj ploči i Natpisu popa

  
 

 

32 B, FUČIĆ, “Granična područja glagoljice i čirilice", Brački zbornik, br. XV, Supetar
1987., 19.-26.

. Marija PANTELIĆ, “O Kijevskim i Sinajskim listićima“, Slovo, br. 35, 1985., 54.

**_M. PANTELIĆ, “Tema posljednjega suda u prefaciji Bečkih listića", Slovo, br. 36,
1986., 109

15 B. FUČIĆ, Terra incognita, Zagreb 2001., 100.-103.

s32