L. TURKALJ, Život Adama i Eve u Žgombićevu i Fatevićevu zborniku SLOVO 56-57 (2006-07)

Adama i Eve, već katkada uvodi Legendu o Križu (Povijest drveta Križa). Elementi
ove druge priče bili su umetnuti u brojne kasnosrednjovjekovne rukopise Vita-e.'*

Zasad ne postoji kritičko izdanje cjelokupne građe. Starija tri izdanja temelje se
na premalenome broju dokumenata za solidno poznavanje teksta i njegove povijesti:
W. MEYER (1878) kolacionira samo jedanaest rukopisa iz Državne biblioteke u
Miinchenu i, djelomično, jedan iz Pariza, G. EIS (1935), da bi upotpunio Meyerovo
izdanje, kolacionira dva rukopisa iz Magnum Legendarium Austriacum austrijskih
samostanskih knjižnica, a J. H. MOZLEY (1929) dvanaest rukopisa glavnih engleskih
biblioteka."' Meyer je podijelio njemu poznate rukopise u četiri razreda. I. razred
predstavlja najkraći i možda najraniji oblik, s trima najstarijim rukopisima, II. sadrži
dvije interpolacije, IV. uz neke razlike u stilu i jeziku nalikuje II. razredu, a III. sadrži
umetke iz Legende o Drvetu Križa, koja je bila raširena u 13. stoljeću. Mozleyev
tekst karakteriziraju rečenice koje su dodane Meyerovu II. razredu, te na kraju teksta
dodane perikope o oblikovanju Adamova tijela i njegovu imenu.“'

SiE .

 
    
 
  

OS jegtvimi
ai ZO E

O
KE
ŽEL

i ESE
S DE
ŽE

     

Iskušenje Drugo iskušenje Evina molitva suncu i
zvijezdama

Lutwinov njemački Život Adama i Eve, Oster. Nationalbibliothek, 18. st., Cod. Vindob. 2980.

Latinski tekst Vita Adae et Evae može se podijeliti na dva dijela, približno
jednake duljine. Prvi dio (poglavlja 1-29) sadrži priču o kajanju Adama i Eve, koji
počinje protjerivanjem prvih ljudi iz Raja a završava Adamovom vizijom, a drugi
(poglavlja 30-51,/-57) događaje prije i poslije Adamove smrti. Latinska verzija dosta

 

 

ME -166 — prema_ PETTORELLI 1999: 197 bilj. 4

" Meyerovo se izdanje redovito navodi kao mjerodavno, usprkos činjenici da u Mozleyevim tekstovima nađenim u Engleskoj
postoje brojna bolja čitanja. Magnim Legendarium Austriacum (12. s) zbirka je hagiografskih priča poredanih po redu
liturgijske godine i nekih hagiografija, poput Hi Adae er Fvae. - pema PETTORELLI 1999: 198.

! MOZLEY 1929: 122-125. — prema PETTORELLI 1999: 258

 

581