pisma i staroslavenskih tekstova obogaćivala je vije-
kovima našu kulturu, a glagoljaška je književnost po-
stala mostom između istoka i zapada, pravoslavlja i
katolicizma. To su sigurno željela i Sveta Braća, Ćiril
i Metod, a to su svjesno, ustrajno i uspješno stoljeći-
ma provodili i hrvatski popovi glagoljaši.

 

Josip Bratulić

“Bašćina" br. 1, prosinac 1993.-siječanj 1994.

HRVATSKA GLAGOLJICA
O knjizi Darka Žubrinića

Nakladnik: Hrvatsko književno društvo sv. Jero-
nim (sv. Ćirila i Metoda), Zagreb, 1996.

U povodu 500. obljetnice senjske glagoljske
tiskare 1494.-1994. Darko Žubrinić, veliki prijatelj i
poznavalac glagoljice, tog temelja hrvatske pisme-
apisao je knjigu “Hrvatska glagoljica". Kroz
ovo djelo autor je istakao povijest i značaj glagoljice
ukulturi hrvatskog naroda i ukazao na potrebu njezi-

  

 

 

Darko Žubrinić

HRVATSKA
GLAGOLJICA

 

BITI PISMEN - BITI SVOJ

 

Hivarsko sovsttvno pnešmvo
sv. Jenovita (v. Gi | Merona)

ni

 

 

 

90

nedalje primjene krozrazne vidove stvaralaštva kako
bi i dalje ostala “kao neprolazan biljeg hrvatske kultu-
r

 

Cilj djela je, kako sam autor piše, čitatelju na
jednom mjestu pružiti temeljne podatke o tisućljet-
nom kultumo-povijesnom značaju glagoljice te kao
poticaj za dalja i dublja istraživanja glagoljizma. Jer,

iječ je o hrvatskom nacionalnom pismu na kojem je
1483. godine tiskan prvi Misal, kao i prva početnica
na glagoljici tiskana u Veneciji 1527. godine.

Uostalom, hrvatska glagoljica je duboka veza Hr-
vata sa mnogim europskim narodima, a kao odraz
jednog vremena pogodna je i za prigodno predstav-
ljanje hrvatske tradicije koja se uz ogroman trud gra-
dila na težnji “biti i ostati svoj usprkos svemu", piše
u uvodnom dijelu svoje knjige Darko Žubrinić.

Služeći se dostupnom literaturom te knjigom Mate
'Tentora “Latinsko i slavensko pismo" kao uzorom,
autor “Hrvatske glagoljice" bogati materijal razvrsta-
va po poglavljima, čineći tako neophodan red kako
bi knjigu učinio pristupačnom za svakog čitatelja.

Žubrinić nam kroz “Teorije o postanku glagoljice",
“Ćirilometodske teorije“ i “Predćirilometodske teori-
je"predstavlja početnu fazu nastanka glagoljizma,
obrazlažući brojne teorije i pisane dokaze o njezinu
nastanku od Ćirilometodske pa sve do onih hipoteza
da je glagoljica nastala prilikom seobe Slavena, iz
etiopskog pisma, da je na područje Hrvatske dospjela
posredstvom irskih misionara iz Salzburga ili pak da
ie povezana s armenskom azbukom. Po legendi iz
12. stoljeća, prema jeronimskoj predaji, naznačuje
seda je glagoljicu vjerojatno ustrojio sv. Jeronim, dok
po drugim izvorima autor iznosi i druge činjenice
prema kojima je sv. Jeronim bio samo promicatelj
glagoljice koja je još ranije nastala. Neki pak smatraju
da je glagoljica “samoniklo rusko pismo“. I mnoge
druge teorije o nastanku glagoljice i glagoljizma samo
su potvrda o njezinoj raširenosti i bogatstvu građe-
nom kroz tisućljetno vremensko razdoblje. Tako je
ruski poznavalac glagoljice Ilinskij 1932. godine utvrdio
38 teorija o njezinu nastanku, piše Darko Žubrinić.
Međutim, Ćirilometodska teorija za polazište uzima
činjenicu da je sv. Ćiril stvorio glagoljicu rukovodeći
se Božjim nadahnućem, a ovu je teoriju podupirao i
sam Bartol Kašić, dok Predćirilometodske teorije
tvrde kako je glagoljica na hrvatskom tlu postojala i
prije Svete Braće.

Potanko obrazlažući činjenice za i protiv navede-
nih teorija, te iznoseći različita pa čak i suprotstavlje-
nastajališta, Darko Žubrinić čitatelju predstavlja vrste