G.(OSPODIN JE) S.(VE) M.(OJE)
OVAJ ŽRTVENIK SLAVNE BRAT(OVŠT)INE
SVEMOĆNE DJEVICE ŽALOSNE
ZA PRESVIJETLOGA G(OSPODIN)A JAKOVA MARKIO-

OLIJA NADSTOJNIKA POMORSKOGA UČILIŠTA

BIJAŠE ISKLESAN I POSTAVLJEN 11. SIJEČNJA

G.(ODINE) SPASONOSNOGA O.(TKUPLJENJA)

1754.

Polikromirana i pozlaćena drvena skulptura zauzima središnje mje-
sto u niši oltara i vrstan je rad pavlinske radionice, s kraja XVII., odnosno
početka XVIII. stoljeća. Zalosna Gospa, s bolnom patetikom na licu, srca
probadanog sa sedam mačeva, u krilu drži opušteno mrtvo tijelo svoga
Božanskoga Sina — Isusa Krista. Toj skulpturi fotografski je slična — premda
dimenzijama znatno manja — polikromirana, pozlaćena skulptura u župnoj
crkvi u Novom Vinodolskom, potekla iz pavlinske crkve svete Marije na
Ospu (Novi Vinodolski). Kao predložak je za njezinu izradu najvjerojatnije
poslužila senjska Žalosna Gospa, nastala 70-ak godina prije. Uza skul-
pturu, kao zaslon niši oltara postoji i oltarna slika (ulje na platnu), na kojoj
je prilično naivno i vrlo plošno, u stilu pavlinskoga slikarstva sredine XVIII.
stoljeća, prikazana Madona s mrtvim Kristom (Pieta) pod križem, s mnogo
dra ičnosti i naglašenih osjećaja boli i žalosti. Sudeći po motivu i kom-
poziciji, toj je slici kao predložak poslužila grafika iz pristupnice “La
Congregatione della Beata Vergine Dolorosa di Fiume" — na kojoj je
potpisan autor: “Georg. Subarich sculp. Vienna." — odnosno senjska skul-
ptura Majke Božje od Sedam Žalosti, iz vremena kada je nastala i Su-
baricheva grafika riječke Žalosne Gospe. Restaurirana je slika danas
izložena u Sakralnoj baštini, kao i mala kasnobarokna drvena polikro-
mirana sku]ptum Majke Bozle od Sedam Žalosti (bez mrtva tijela Kri-
stova), namijenjena za nošenje u procesiji, a kojoj je predložak mogla biti
pozlaćena skulptura Žalosne Gospe iz isusovačke crkve, danas katedrale
svetoga Vida u Rijeci, rad augsburške radionice. Uz taj senjski oltar do
1945. godine djelovala je i Bratovština (Skupšćina) Majke Božje od Sedam
Žalosti, koja ima sačuvanu, u Sakralnoj baštini izloženu, bratovštinsku
pristupnicu, tiskanu 1798. godine i to hrvatskim jezikom, latinicom, s likom
Zdlusne Gospe |dcnncmm onome na. n_yeckoj pristupnici, tiskanoj naj-

 

  

 

Šubarić iz Beča. Stoga se moze pretpostaviti da j je senjska najvjerojatnije
izrađena prema Šubarićevoj istoimenoj grafici, čije točno vrijeme nastanka

889