Natpis je plitko urezan u dva označena polja, a još jedno slovo urezano je ispod donjeg natpisnog
polja. Kao instrument za urezivanje, poslužilo je tanko metalno šilo ili igla okruglog presjeka na već
pečenoj glini i to na ovakvom ulomku, a ne na čitavoj teguli

 

Crkve Male Gospe i Sv. Đurđa smještene su uz antičke komunikacije. U oba je slučaja
srednjovjekovna crkva s grobljem nastala na starijoj antičkoj arhitekturi. Kao podloga za pisanje tj.
urezivanje_poslužio je kod oba natpisa ulomak antičkoga podrijetla. U župskom slučaju je to
ulomak crijepa, a u konavoskom ulomak mramora, vjerojatno od rimskog nadgrobnog spomenika.

Velika sličnost dvaju natpisa je i u tome što su se na svakome našla dva rukopisa, dva pisara. Na
Natpisu Župe dubrovačke to šu Ivan i Stjepan. Na Konavoskome natpisu je to laik, ne svećenik. U
jednom i drugom spomeniku je prvi ili gornji zapis po tipu pisma stariji, ali nema velike vremenske
razlike. Oba su hrvatska natpisa iz 11. st

Natpis iz Župe dubrovačke

Natpis_je dešifriran i opšima paleografška analiza s čitanjem bit će objavljena ove godine u
znanstvenome časopisu Slovo 59 (2009). Autorice su Marica Čunčić i Marta Perkić.

Prvi dio natpisa koji je napisao Ivan odnosi se na gradnju ili obnovu crkve Sv. Đurđa. Tada su
mnoge slične crkve bile zadružna starina o kojima se brinulo crkveno bratstvo sela kojemu su
pripadale. Obnove i popravke crkve radilo je isključivo bratstvo (danas je situacija gotovo ista), a
takvi događaji su se vrlo često bilježili urezivanjem godine.

Stjepan, autor drugoga dijela zaziva sv. Sofiju i sv. Silvestra. Pretpostavljamo da je riječ o sv. Sofiji
iz 2. st. koja se slavi 30. rujna, udovici, majci triju svetih djevojčica mučenica: Vjere (12), Nade
(10) i Ljubavi (9), kojima su glave odsječene za vrijeme progona kršćana pod Hadrijanom. Sofija je
umrla na grobu svojih kćeri i pokopana je u katakombama. Sv. Silvestar I. Papa slavi se 31

prosinca na Silvestrovo u mnogim katoličkim zemljama. Njemu u čast sagrađena je crkva Sv.
Silvestra u Rimu. U 8. st. je sv. Pavao I, Papa prenio tijelo sv. Sofije u tu crkvu pa su se tu sv. Sofija
i sv. Silvestar častili zajedno.

Sv. Juraj kome je crkva posvećena, mučen je pod Decijem ili Dioklecijanom u 3.-4. st. i isprva se
slavio kao mučenik, a tek od 12. st. zapadna ikonografija dodaje mu atribut zmaja. Sve troje svetaca