Serafisa (Seraphisa). U središtu grada, na forumu gdje je bio Kapitol, o čemu
postoje indicije zasnovane na natpisima iz III. stoljeća, najvjerojatnije se
obdržavao i carski kult, na mjestu gdje se dijelom nalazi današnja katedrala.

Na trgu Cimiteru, pred ulazom u katedralu, kasnoantički mozaik s
geometrijskim ornamentima i stiliziranim vegetabilnim likovima, izrađen od
crno-bijelo-crvenih kamenčića, s motivom "Salomonova" čvora, najvjerojatnije
pripada ranokršćanskom sakralnom objektu većih dimenzija, podignutom na
mjestu poganskoga hrama, i svjedoči o postojanju organizirane kršćanske
zajednice u Seniji na prijelazu V. u VI. stoljeće. To potvrđuju i nalazi ulomaka
starokršćanske kamene plastike: sarkofaga, pluteja i pilastra, datirani u raz-
doblje od V. do VII. stoljeća, a i povijesno relevantni podaci govore o todo-
bnom postojanju biskupije u Seniji.

Senjska biskupija odnosno senjski biskup prvi se put spominju u po-
slanici pape Inocenta I. (402. — 417.) senjskom biskupu Laurenciju u vezi sa
suzbijanjem krivovjerne nauke sirmijskoga biskupa Fotina, koja se u to vrijeme
širila rimskim Ilirikom. Po riječima Ivana Crnčića u knjizi "Najstarija poviest u
krčkoj, osorskoj, rabskoj, senjskoj i krbavskoj biskupiji" (Rim 1867.), drugi
spomen senjskoga biskupa nalazi se u primjerku zakonika darovanom od pape
Hadrijana I. (772. — 795.) Karlu Velikome. Tu papa spominje i senjskoga
biskupa Maximusa, s pridjevkom Segniensis, kao sudionika crkvenoga sabora
u Kalcedonu 451. godine.

Slojevi pepela, gareži, razbijenih opeka i kupe nađeni u gotovo u svim
arheološkim sondama u Senju, govore o teškom stradanju grada, kakvo se
moglo dogoditi za provale Huna u V., ili tijekom seobe naroda u VII. stoljeću.
U to je vrijeme život u gradu najvjerojatnije zamro, a Senijci su, kao što se
događalo na cijelom obalnom području, najvjerojatnije izbjegli na susjedni
otok Krk, gdje su organizirali život na lokaciji koju tek danas prepoznajemo
kao logičnu sponu otoka s kopnom. To je bio grad Korinthium u Maloj Luci,
nedaleko od današnje Baške, nasuprot Senju. Slijedom starih zapisa i puto-
pisnih izvješća, tu su, na lokaciji zvanoj Bosar, krajem XX. stoljeća rekogno-
scirane dvije crkve — bazilike većih dimenzija, a na prijevoju prema Veloj Luci i
poveća kasnoantička utvrda (Korinthium). Sve to upućuje na postojanje veće-
ga naselja s utvrdom, najvjerojatnije nastaloga u kasnoj antici, odnosno za
vrijeme bizantske vladavine (VI. — VIII. stoljeće) ovim područjem.

U rukopisu "Katalog senjskih biskupa", što ga je biskup Čolić na latin-
skome jeziku objavio u Beču (Schwandtnera 1748.), kao prvi senjski biskup,
743. godine, naveden je Ivan. Najvjerojatnije je riječ o biskupu Ivanu s kojim
hrvatski polihistor, Senjanin, Pavao Vitezović (Paulus Ritter) započinje svoj
katalog senjskih biskupa. Taj podatak donosi i Danielle Farlatti u "Illyricum
sacrum", tom IV. (Venecija 1769).

 

   

499