Juraj Lokmer, Šimun Kožičić: bitan čimbenik hrvatskoga (riječkog) identiteta. 206 FLUMINENSIA, god. 24 (2012) br. 1, str. 203-225 svoju prošlost, svoju baštinu, svoje prirodne, povijesne i kulturne, gospodarske i druge resurse nastojeći što realnije razumijeti svoju sadašnjost i odrediti smjer kretanja u budućnosti. Drugi dio procesa je razvoj novoga identiteta i branda grada što uključuje: vjerodostojnost, dostupnost, razlikovnost, dobre ideje i kreativnost, dobar odnos za zainteresirane, ali i da predstavlja laku poveznicu s potencijalnim korisnicima. Tu su posebno važne racionalne činjenice koje govore o samom brandu, ali emocionalne vrijednosti i asocijacije koje se tom brandu pripisuju. Stoga je brandiranje proces mijenjanja statusa grada. A kada grad nema vlastiti brand, ljudi će o njemu sami razviti sliku, bilo dobru ili lošu. Grad koji želi promijeniti svoj status u svom okruženju, u svijetu mora raditi na sklopu faktora koji određuju brand grada, a koji prije svega uključuju distinktivni osjećaj samoga grada, ambicioznu viziju i ambicioznu politiku, te ponos građana." , Brandiranje grada ne tiče se samo logoa, već i zamršenih i osjetljivih detalja, od onih sasvim malih kao što su čiste ulice, pa do onih dubinskih - kao što je učiniti da se građani osjećaju ponosnima što su ambasadori gradskog branda. Kada su građani ponosni, posjetitelji su ohrabreni da otkriju o čemu se radi i priopće to cijelom svijetu"'? Brand ne smije biti puki marketinški trik ili kozmetički potez koji nije utemeljen na stvarnosti, jer se to brzo otkrije i obije o glavu svima, a ponajprije onima koji su stvarali taj brand i koji gradom upravljaju. Tako svi veći svjetski gradovi danas nastoje izraditi svoj brand, postati i sami brand i na taj način osigurati što kvalitetnije življene i privredivanje svojih građana na slobodnom tržištu, poput komercijalnih tvrtki i korporacija. Čitavi timovi u gradskim upravama s jedne strane i timovi stručnjaka specijaliziranih agencija i kompanija s druge strane izrađuju za naručitelje - gradove projekte i izvode brandiranje.'* 1 grad Rijeka, koji upravo prolazi kroz proces tranzicije ne samo države Hrvatske, većicijele svjetske ekonomije, odlučio se je na stvaranje svoga branda, kako je razumijeti iz tekstova i nekih planova objavljenih na službenim elektroničkim stranicama Grada Rijeke i Gradonačelnika.* Stoga je ovaj rad, samo skroman doprinos tim razmišljanjima i prepoznavanju nekih bitnih činjenica iz bogate povijesno-kulturne baštine za stvaranja branda grada Rijeke. Kožičićev riječki nakladnički i tiskarski opus Prošlost, kulturna, vjerska baština grada na Rječini je bogata i u mnogo čemu je posebna i time čini grad Rijeku posebnom i prepoznatljivom destinacijom, tj. različitom od drugih destinacija — gradova u okruženju i šire. Značajna i povijesno, kulturološki 11 V OBERSNEL, 2009. 12 Jonathan Gabayu, osnivač Brand Forensics, poznate europske konzultantske kompanije za brandove, \. OBERSNEL, 2009. 13 . OBERSNEL, 2010. *4 N. ZRILIĆ - L. STOILJKOVIĆ-MEDVED, 2007., PULS d.o.0., 2007.; V. OBERSNEL, 2009.; V. OBERSNEL, 2010.