Josip Bratulić: Glagoljaštvo i protestantizam  Rad. Zavoda slav.filo., 27,1992, str.231 —235

 

Josip Bratulić

Filozofski fakultet, Zagreb

GLAGOLJAŠTVO I PROTESTANTIZAM

Izvorni znanstveni rad; primljen za tisak 21. lipnja 1992.
'UDK 003.349.1:283/289

Autor objašnjava odnos između glagoljaške i protestantske pisane tra-

dicije. Glagoljaše i protestante povezivala je misao o reformi Crkve ali

i težnja za jedinstvenim jezikom. Hrvati su, za razliku od Nijemaca i

Slovenaca, u XVI. stoljeću već imali djelomično prevedenu Bibliju kao

i bogoslužje na staroslavenskom jeziku hrvatske redakcije, te zato pro-

testantizam za hrvatski narod nema onolikog značenja kao za neke
druge europske narode.

Svaki se proučavalac protestantizma u Hrvatskoj sreo s činjenicom da je protes-
tantski pokret u Hrvata usko povezan s glagoljašima, svećenicima koji su koristili
osebujno slavensko pismo, glagoljicu, u privatnom, javnom i liturgijskom životu,
te su zato prozvani glagoljašima. Liturgiju su služili na hrvatskoj redakciji staros-
lavenskog jezika.

Za neke je proučavaoce to bio samo još jedan dokaz stalnoga i postojanog nagnu-
ća glagoljaša krivovjerju i herezi. Za druge je to bio istinski znak srodnosti između
hrvatskih glagoljaša i njemačkog reformatorskog pokreta. Za treće je proučavaoce
glagoljaško prihvaćanje reformacijskih tendencija samo snažno izražena potreba
za knjigama kojih u glagoljaša nikad nije bilo dostatno.

Ali ipak: relacija protestanti — glagoljaši mnogo je dublja i složenija.
Protestantizam, odnosno reformacija, kao društveni i duhovni pokret 16. st. u Nje-
mačkoj imao je snažnih odjeka u Hrvatskoj, posebice u Istri i Međimurju. Posebi-
ce su protestanti iz Istre tom općeeuropskom gibanju dali svoj izrazit i velik dopri-
nos. Petar Pavao Vergerije mladi i Matija Vlačić Ilirik djelovali su u središnjim
tokovima njemačkog protestantskog pokreta. Ništa manja uloga nije ni Stjepana
Konzula Istranina i Antuna Dalmatina. Matija Vlačić, iz istarskog grada Labina,
postao je najbliži Lutherov suradnik, čovjek u koga je ostarjeli i već umorni refor-
mator polagao najveće nade te ga prozvao Ahilejem protestantske vjere.'
Protestantska ideja, kao ideja reforme — obnove Crkve — naišla je među Hrvatima
na plodno tlo, osobito na područjima koja su bliže Veneciji i Kranjskoj. Moralna
iskvarenost vladajućih slojeva društva, jednako iz svjetovnoga kao i duhovnoga
staleža, postala je općom temom u krugovima reformatora, protestanata, ali i ka-
tolika. I jedni i drugi vide u nesrećama koje su zadesile Europu, a to su: kuga, gra-
danski ratovi, glad, nerodne godine, a osobito turska opasnost — kaznom Božjom

* Mijo Mirković, Matija Vlačić Ilirik, Istra kroz stoljeća, Pula— Rijeka, 1980, predgovor J.
Bratulića, str. 7—22.

231