Više nego li političku povijest Istre, tj. povijest feudalaca, Istarski ra-
zvod otkriva u svojem tekstu društvenu povijest, povijest običnog puka, ši-
rokih narodnih slojeva, kako bismo to danas rekli. U tekstu narod kao na
ophodu sudjeluje kod razvoda, pitaju se starci za davne granice i međe, su-
djeluju sigurno i djeca, jer se dogovorena granica mora pamtiti kroz cijelu
generaciju. U Istarskom razvodu susrećemo župane kao izborne predstavni-
ke svojega komuna, iako za seosku općinu još ne nalazimo naziv županije, a
što u kasnijim — posebice mletačkim dokumentima, mije rijedak slučaj.
Očito je da u Istarskom razvodu još postoji svijest da istarski komun nije
identičan s pojmom županije, kakva se razvijala i razvila u Hrvatskoj, čak
u relativno bliskom susjedstvu, u Lici, Krbavi i drugdje. Iz Istarskoga ra-
zvoda razvidno je društveno uređenje seoske općine, komuna, ekonomska
snaga općine, njeni interesi s obzirom na susjedne općine, međuopćinsko ispo-
maganje, bez obzira na različita feudalna vrhovništva.

Zavesti bi promatrača i obrađivača ekonomske povijesti Istre mogla či-
njenica da se u Istarskom razvodu gotovo isključivo govori o pasištima, lo-
kvama i izvorima vode za stoku, te bi izgledalo da je stočarstvo bilo maltene
isključiva grana proizvodnje. Tako je mislio i Mijo Mirković u dijelu svoje Eko
nomske historije Jugoslavije gdje še obrađuje i spominje Istarski razvod. Mi-
slim da u našem dokumentu treba gledati prvenstveno namjenu teksta, t;
utvrđivanje zajedičkih ili spornih graničnih područja sa susjednim opći-
nama. Ta granična područja, udaljena od naselja, i danas još, a sigurno više
u prošlosti, služila su gotovo isključivo za pasišta. To je i razumljivo jer su ta
udaljena područja nepogodna za intenzivniju obradu posebno osjetljivih kul-
tura, a i nesigurna su zbog mogućih krađa uroda ili šteta ma njima. Zato
se u razvodima toliko pažnje posvećuje upravo pasištima, napajalištima, šu-
mama. Da su postojale i druge privredne djelatnosti, razvidno je iz podava-
nja, gdje žito nije posljednje na spisku, a sudeći prema količinama poda-
vanja nisu mila malena tim više što je poznato da je žito slabo rodilo, i da je
s njim uvijek bilo teškoća. Ne spominju se podavanja od vina jer sigurno
nisu bila teška, budući da je vina bilo u izobilju.

U seoskoj zajednici, općini, komunu, u piramidi vlasti istaknuto mje-
sto zauzima župan. Županska čast čini se da je u vrijeme nastanka Istar-
skog razvoda upravo u kulminaciji: općina ima čak i više župana. Riječ je
zapravo samo o nazivu, časti župana, jer županski naslov i čast pripada i
eksžupanu, kad već drugi župan vrši župansku dužnost. Seoske općine imaju
župane, a gradovi i gradske općine suce: mislim da ovdje možemo govoriti o
jednakoj funkciji župana i sudaca, te da im se služba u biti ne razlikuje. čak
i sudaca može biti više iz jednoga grada, odnosno gradske općine. Iz zapisa
i grafita u Istri, iz dugoga vremenskoga perioda možemo indentificirati ovo
zrelo stanje županske časti, kad se, naime, i vrijeme u seoskoj zajednici ozna-
čavalo županskim vremenom; u vrijeme župana i toga i toga napravljena je
crkva, kupljena je knjiga, itd.

Ako i prihvatimo mišljenje da je Istarski razvod falsifikat, tj. spis nači-
njen u izvjesne svrhe, kako je to napisao Milko Kos, moramo ipak vjerovati
podacima koji otkrivaju društveni život i gospodarske prilike seoske općine
u Istri u srednjem vijeku. Podaci o uređenju seoske općine, o životu seoske
zajednice, o županskom utjecaju i njegovoj časti, gdje on zajedno sa župa-
nima susjednih općina suvereno rješava sporove i dogovara budući zajednič-
ki miran život, a da to ne čine prvenstveno predstavnici vlasti, tj. feudalci,
nmisu mogli biti izmišljeni, jer bi odmah diskvalificirali spomenik, i učinili ga
bezvrijednim u mamjeni. A upravo su ti podaci, tj. podaci o društvenom ure-
đenju i životu seoske zajednice nama danas najinteresantniji: nema u hrvat-
skoj literaturi takvoga spomenika, koji na toliko mjesta, tako opširno i tako