natpisi još klešu na zadarskim oto- cima i u zadarskom zaleđu. Posljed- nji epigrafski glagoljski spomenik bilježi Branko Fučić iz 1791, u Gla- votoku, i 1791. u Rogoznici. Dok listamo knjigu o glagoljskim natpisima, pitamo se, zajedno s autorom: što je navodilo ljude da sastavljaju i klešu svoje poruke i da im daju obilježje javnosti i trajnosti. Branko Fučić odgovara da je to bila svijest o značenju i vrijednosti ne- kog djela i svijest o sebi samima te da je potreba za trajnim pismenim bilježenjem imena, djela i podviga u našim starim sredinama bila veća u prošlosti nego danas. U najvažnije rezultate Fučićevih istraživanja na glagoljskoj epigrafici idu njegova otkrića, obrade, rekon- strukcije, revizije i čitanja ili nove interpretacije najstarijih glagoljskih natpisa iz 11-13. stoljeća u lstri i kvarnerskom bazenu (Valunska plo- ča, Plominski natpis, Baščanska plo- ča, Jurandvorski ulomci, Senjska ploča, Grdoselski ulomak, Ročki abecedarij, Humski grafiti, Draguć- ki grafiti), potom niz glagoljskih natpisa koji pružaju podatke o ime- nima i djelima domaćih istarskih, kvarnerskih i dalmatinskih gradite- lja, kipara i slikara, od 15. do 18. stoljeća. U Fučićevoj knjizi prvi su se put našli svi glagoljski natpisi na okupu i oni (zajedno s izgubljenima) dosi- žu blizu tisuću jedinica u vremen- skom rasponu od 11. do 18. st. (za- ključno), tj. iz doba »od najstarijih utvrđenih spomenika do onih po- sljednjih koji su plod žive i konti- nuirane glagoljaške tradicije«. Time su ovi spomenici nacionalne kultu- re spašeni za budućnost, što je važ- no kad se zna da je posljednjih sto- tinjak godina mnogo natpisa nesta- lo ili namjerno uništeno (13-14 po- sto od registriranih). Glagoljske epigrafske spomenike — natpise i grafite — istraživao je dr Branko Fučić s ljubavlju i strašću, u njih je uložio mnogo znanja, truda, vlastitih materijalnih sredstava i najljepše godine života. Uradio je koliko čitav jedan institut. Stoga nije čudo što pojava njegove knjige Glagoljski natpisi znači događaj u nacionalnoj, i ne samo u nacional- noj već u slavenskim kulturama uopće. AN. 3 Jezik naš svagdašnji »Stilisti« Sto je, zapravo, rekao autor ovih redaka? Pokušajmo analizirati — sintagmu po sintagmu. To bi doista trebalo činiti želimo li naš svakodnevni go- vor vratiti u jednostavne, obične, razumljive oblike. U opsežnoj raspravi je ocijenje- no... Ocjenjujući trodnevni rad skupa, zanimljivo je reći... Primi- jećeno je u raspravi ... U uvodnom izlaganju je naglasio... Uvodnu ri- ječ je dao... Pokrenuto je pita- nje«.. Skrenuta je pažnja... Podr- žan je prijedlog ... Utvrđeni su pri- jedlozi ... Poduzimaju se napori Zaključujući — raspravu, | istaknuo je... Usvojeni su zaključci ... Zalo- žio se za realnost zaključaka »Stilsko umijeće jest umijeće iza- brati između mogućih izraza onaj koji se nameće u svakom pojedi- nom slučaju u jezičnoj upotrebi« — kaže jedan francuski stilističar. Zna- či li umijeće odabrati između ovih sintagmi (koje su tek mali »izbor« iz bogatog niza sličnih) onu pravu — ako je ijedna od njih takva, ili bi umijeće bilo izbjeći takav način iz- ražavanja? Čini se — ovo drugo, jer toliko nas je već zarobio rječnik i izraz koji obiluje takvim i sličnim frazama, da mu se zaista teško odupiremo i go- tovo ga više ne možemo mijenjati. Slušamo ga svakodnevno (na radiju i TV, na sastancima i skupštinama), čitamo također svakog dana (u ti- 'sku) — pa kako da se obranimo? Potrebno je, zaista, umijeće, zna- nje i volja. No, nije zlo samo u tome. To su, naime, tek formule za početak ili završetak izvještaja, koje ne_govore ništa, ali, bombastično zvuče. Mogli bismo ih nazvati ste« reotipnim počecima i završecima, kad ne bi često čitave rečenice, a vjerojatno i nekakve misli bile (od- nosno morale biti) izražene upravo i samo njima. »Zaključujući raspravu, istaknuo je da supokrenuta mnoga značajna pi- tanja, od kojih svako posebno zaslu- žuje pažnju«. Zaključujući raspravu — vjerojatno je želio reći: na kraju rasprave, ili završavajući raspravu, ili zaključeno je u raspravi (ali to je već nešto dru- go — a upravo to drugo je pravo značenje glagola zaključiti) Pokrenuta su mnoga značajna pi- tanja - mogu li se pitanja pokretati i što to uopće znači? A ako su pita- nja već značajna, je li nužno tu kon- stataciju pojasniti rečenicom - od kojih svako posebno zaslužuje pažnju (da ne bismo, valjda, pomislili da sva zajedno zaslužuju pažnju))? I zar čitateljevu pažnju ne bi dovolj. no zasluživala ovakva rečenica: Za- ključio je (ili: rekao je) da se ras- pravljalo o mnogim važnim pitanji- ma? To bi bilo jednostavno, no, čini se, upravo stoga i - složeno. Sto, na primjer, misliti o udžbeni- cima koji »predstavljaju mali kvalita- tivni pomak u svojoj svrhovitosti upravo uključivanjem rečene svakod. nevno-praktične iskoristljivosti«? Vje- rojatno ćemo, »zadivljeni« izreče- nim_mišljenjem, poželjeti što prije vidjeti taj udžbenik. »Kreativna i poticajna diskusija sa- vjetovanje je učinila još obuhvami- jim«. Pa, evo i primjera te »kreativ- nosti« »Slo se tiče stavke koja se odnosi na kulturu, da li je ona izjednačena s radnicima u materijalnoj proizvodnji, mi znademo da je to samo mehanić: ko predočenje jadikovki iz našeg više. godišnjeg vremena i da se ne vidi mogućnost razrješavanja takve situ- acije, s time se ne bih složila s vama, naprosto zato, jer mi se čini da se vidi da će se morati pronaći moguć- nost razrješavanja ne samo u djelat. nosti kulture nego društvenih djelat- nosti općenito«. 'NAŠA KNJIGA — BROJ 3