OCJENE 1 PRIKAZI SLOVO 65 (2015)

vala i pobjeđivala. Tako su odjeci stare i tako ljudske Marijine tužaljke i u
verziji njezina, “Gospina plača' i različite varijante uskrsnoga staroga tropa-
ra postali najveći dobrotvori čovječanstva.«

Marija Pantelić uvijek je rješavala najteža pitanja hrvatskoglagoljske tra-
dicije. Tako je u članku Zadar na razmeđu glagoljskog juga i sjevera s ob-
zirom na liturgijske kodekse 11.-15. stoljeća? (37-46) zaključila: »Upravo
pojava istih molitvenih formulara u zapadnim latinskim sakramentarima od
8. do 10. st. u zadarskim benediktinskim molitvenicima i u glagoljskom
Sinajskom euhologiju iz 11. st., uvrštenih u pripravni dio istočne liturgi-
je, upućuje na zajedničku zapadnu latinsku baštinu Zadra i glagoljaškoga
juga. Prema tome možemo dati srednjovjekovnom Zadru ulogu razmeđa: 1)
s glagoljskim jugom, s kojim ga vežu zajednički latinski liturgijski tekstovi,
uglavnom benediktinskog podrijetla, i 2) s glagoljskim sjeverom, kojemu
Zadar postaje izvorištem liturgijskih predložaka za starije i kasnije plenar-
ne misale i brevijare od 13. do 15. st.« U njezinu se članku Odraz sredine
u hrvatskoglagoljskim liturgijskim kodeksima 14. i 15. stoljeća! (47-52),
vidi kako suvereno vlada hagiografskim podatcima i s lakoćom primjenjuje
život svetih na lokalnu povijest: »Osim lokalnoga kulta dalmatinskih sve-
taca u pojedinom gradu te jadranske regije gdje se častila uspomena muče-
ničke smrti sv. Dujma, solinskoga biskupa, ili djelovanja sv. Ivana biskupa
u Trogiru, sv. Donata u Zadru, sv. Asela i Ambroza u Ninu, ili su se po-
nosili relikvijama sv. Krševana i sv. Šimuna u Zadru kao i ostalih svetaca
čija se imena apostrofiraju u zadarskim litanijama svih svetih, iluminaci-
ja Hrvojeva misala čuva dragocjene arhitektonske srednjovjekovne oblike
Dioklecijanove palače s tornjem splitske katedrale sv. Duje (Sihar, Naim).
Na izgradnji tornja materijalno je sudjelovala i sicilska kraljica Marija, žena
Karla II. Anžuvinca i majka sv. Ljudevita, franjevca i tuluškog biskupa, koji
također ima svoju minijaturu u tom kodeksu.«

Kad je došla u doticaj s teorijom Vasila Jončeva o postanku glagoljice,
razmišljala je o rozeti iz koje proizlaze glagoljska slova i prikupljala podatke
više godina dok konačno nije obradila i objavila starokršćanske monograme
u članku Starokršćanski monogrami i glagoljske sigle u Hrvatskoj* (53-65).

> _Iskoni be slovo. Zbornik radova ..., Zagreb 2001, 101-111
+ Slovo 21, 1971, 324-332.
*_ Croatica 42-44, 1995-1996, 323-346.

194