68 mile bogović RAZMIŠLJANJA NAD SENJSKOM PLOČOM Ovoga ljeta imali smo priliku vidjeti u kuli Nehaj u Senju izložbu >Zvo- nimir kralj hrvatski«. Izložba nije priređena u bilo kojem dijelu Nehaja n& go na prostoru gdje je prije gradnje Nehaja postojala jedna crkva. Ako to ! nije htio, priređivač je samom postavom sugerirao razmišljanje o mogućnos- ti da je upravo na tom mjestu stajao kralj Zvonimir. Sugestija je bila tim jača što je izložena i Senjska ploča, sestra Bašćanske ploče koja govori 9 prisutnosti tog hrvatskog kralja u opatiji Sv. Lucije u Jurandvoru. Popevši se poslije na vrh Nehaja vidio sam kao na tanjuru ne samo Senj nego i da leku okolinu, pogotovo Krk i ostalo susjedno otočje, gdje je glagoljica živ“ jela i odživjela časno svoj vijek. Pokušao sam od one najnovije zgrade M 13 otići daleko u prošlost ne bih li našao vezu onoga vremena kada je stvore- no prvo glagoljsko slovo, kada je ono došlo do Senja, kada je uklesano na Senjsku ploču — pa sve do M 13. Senj je poznat kao glagoljaški i kao uskočki grad. Po prvom dijelu s proslavio u srednjem a po drugom u novom vijeku. U prvom dijelu imao je na Senjskom brdu crkvicu sv. Jurja a u drugom tvrđavu Nehaj. Do ono: ga prvoga dolazi se vremenski kroz Nehaj. I doista, kopajući u Nehaju pro- nađena je jedna crkvica, po svoj prilici sv. Jurja. Kada je negdje na prijele zu iz 18. u 19. stoljeće u Senju glagoljica postala sumnjivo pismo, slomljen je jedan natpis ispisan tim pismima i komadi su ugrađeni u nasip preko kojega se ulazilo u tvrđavu. Kada je to 1964. otkriveno, s ponosom je utvr" đeno da je sestra Baščanske ploče živjela u Senju. Sada kad više ne postoji bojazan da nas to pismo vodi u neke vode u kojima se ne želimo nalaziti, U istinu ne treba skrivati. Ona nas vodi k našem iskonu, i upravo na tom pt tu dolazimo do svojih duhovnih temelja. Može biti istinito da su glagoljicu sastavili sv. braća Ćiril i Metod za morav$ ke Slavene, ali također istinito da se u moravskim krajevima nije sačuvala na kamenu nijedno glagoljaško slovo. Za ono što je tamo nađeno napisano na papiru po svemu sudeći opet ima porijeklo u ovim našim krajevima. MO guće je tumačenje da je to pismo presađeno u našu zemlju iz Moravske, ali zašto ne bi bilo moguće da je ono ovdje nastalo pa su ga odavde sv. Braća odnijela u Moravsku. Imajući u vidu da zapravo nemamo nikakvih podataka