X. Lokmer, Europska sastavnica hrvatske obrane od Turaka: Družba svetoga Mauricija tiku tragedije poraza hrvatske vojske i patnju što je potom prouzroči osmanlijsko nasilje. "Tako u zapisu čitamo: ». Tiagda že g(ospo)da hrvat ska i bani hrvatski dvigoše voisku proti)vu ime. boi zastupni v poli veliemy Kr'havškom». 1 tu boriše se braniti veliei, Tagda že pobiždena Bis(i) često hfrestjočn \ka. ragda že uhitiše bana hrvat škoga oče živuća. tag a že ubiše kneza Ivana Fran"kapana. tegda otpelaše kneza Mikulu Fran' kapana. tegda že ubiše bana &&č'kogo . Tugda že padoše krčpci vitezi i boritelisl(a)vni » premoženii ihs. včri rfa)di h(rusto)vi. Oče že i pišći izabrani boriteli.tu umriše obstroti zastupi v plčine pola . tu že semrts pričše . veri r(a)di &kože družba sfveta)go Mavrici Leto Glospods)nih» + &<u>p:v: (=1493)4' Pismo ovoga zapisa uglata je glagoljica, a jezik hrvatskostaroslavenski. U suvremenome hrvatskome jeziku nekoliko rečenica iz ovoga zapisa, koje su posebno zanimljiva infor- macija, glasi: »Također tu padoše radi vjere Kristove premnogi junaci vitezovi i slavni Borci« .... pa nastavlja: »tu izgine vjere radi i Družba svetoga Mauricija«. Viteški redovi u Hrvatskoj_XV. stoljeća Postavlja se pitanje: O kakvoj je to družbi riječ? Koja je to družba »radi vjere Kristove« kao i mnogi vitezovi i borci poginula u ovoj bitki? O čemu zapravo govori pop Martinac? U tumačenju teksta zapisa popa Martinca nitko se od onih koji su se bavili Krbavskom bitkom nije osvmuo na taj podatak, jer on sam po sebi na prvi pogled i ne znači ništa pose- bno. S druge strane ta informacija, osim što je faktografški vrijedna, nema neke uzročno- -posljedične veze glede tijeka i ishoda same bitke. Ipak, ta je informacija nešto posebno značila popu Martincu kada je navodi u opisu bitke, odnosno u popisu njezinih važnijih i poznatijih sudionika i stradalnika. Stoga se taj podatak ne smije bez komentara zaobići, već njegovo razjašnjenje treba tražiti u širem kontekstu i uozračju kasnoga srednjovje- kovlja s kraja XV. stoljeća, duhovnih kretanja i društvenih događanja. Što je to Družba svetoga Mauricija? Je li to možda neka redovnička zajednica — družba, neki od ogranaka mnogih europskih redovničkih zajednica, ili je to pak viteška udruga koja se našla na bojnom polju i priključila hrvatskoj obrani od nadirućih Turaka — Osmanlija? Logično razmišljajući, dolazi se do zaključka da se na bojnom polju u sukobu vojski mogla organi- zirano, formacijski, pojaviti samo neka vojnička organizacija,tj. viteški red, čiji su ideali bili obrana kršćanske vjere. Na to upućuje i prije toga izreka u istom zapisu o pogibiji ('H Novljanski brevijar: hrvatskoglagoljski rukopis iz 1495. / ftotipsko izdanje, Staroslavenski institut »Svetozar Rltig«, Zagreb, 1977. 20