X. Lokmer, Europska sastavnica hrvatske obrane od Turaka: Družba svetoga Mauricija

 

tiku tragedije poraza hrvatske vojske i patnju što je potom prouzroči osmanlijsko nasilje.
"Tako u zapisu čitamo:

». Tiagda že g(ospo)da hrvat ska i bani

hrvatski dvigoše voisku proti)vu ime. boi zastupni v poli veliemy

Kr'havškom». 1 tu boriše se braniti veliei, Tagda že pobiždena

Bis(i) često hfrestjočn \ka. ragda že uhitiše bana hrvat škoga oče

 

živuća. tag a že ubiše kneza Ivana Fran"kapana. tegda otpelaše
kneza Mikulu Fran' kapana. tegda že ubiše bana &&č'kogo . Tugda
že padoše krčpci vitezi i boritelisl(a)vni » premoženii ihs. včri

 

rfa)di h(rusto)vi. Oče že i pišći izabrani boriteli.tu umriše
obstroti zastupi v plčine pola . tu že semrts pričše . veri r(a)di

&kože družba sfveta)go Mavrici

 

Leto Glospods)nih» + &<u>p:v: (=1493)4'

 Pismo ovoga zapisa uglata je glagoljica, a jezik hrvatskostaroslavenski. U suvremenome
hrvatskome jeziku nekoliko rečenica iz ovoga zapisa, koje su posebno zanimljiva infor-
macija, glasi: »Također tu padoše radi vjere Kristove premnogi junaci vitezovi i slavni
Borci« .... pa nastavlja: »tu izgine vjere radi i Družba svetoga Mauricija«.

 

Viteški redovi u Hrvatskoj_XV. stoljeća

 

Postavlja se pitanje: O kakvoj je to družbi riječ? Koja je to družba »radi vjere Kristove«
kao i mnogi vitezovi i borci poginula u ovoj bitki? O čemu zapravo govori pop Martinac?
U tumačenju teksta zapisa popa Martinca nitko se od onih koji su se bavili Krbavskom
bitkom nije osvmuo na taj podatak, jer on sam po sebi na prvi pogled i ne znači ništa pose-
bno. S druge strane ta informacija, osim što je faktografški vrijedna, nema neke uzročno-
-posljedične veze glede tijeka i ishoda same bitke. Ipak, ta je informacija nešto posebno
značila popu Martincu kada je navodi u opisu bitke, odnosno u popisu njezinih važnijih
i poznatijih sudionika i stradalnika. Stoga se taj podatak ne smije bez komentara zaobići,
već njegovo razjašnjenje treba tražiti u širem kontekstu i uozračju kasnoga srednjovje-
kovlja s kraja XV. stoljeća, duhovnih kretanja i društvenih događanja. Što je to Družba
svetoga Mauricija? Je li to možda neka redovnička zajednica — družba, neki od ogranaka
mnogih europskih redovničkih zajednica, ili je to pak viteška udruga koja se našla na
bojnom polju i priključila hrvatskoj obrani od nadirućih Turaka — Osmanlija? Logično
razmišljajući, dolazi se do zaključka da se na bojnom polju u sukobu vojski mogla organi-
zirano, formacijski, pojaviti samo neka vojnička organizacija,tj. viteški red, čiji su ideali
bili obrana kršćanske vjere. Na to upućuje i prije toga izreka u istom zapisu o pogibiji

 

 

('H Novljanski brevijar: hrvatskoglagoljski rukopis iz 1495. / ftotipsko izdanje, Staroslavenski institut
»Svetozar Rltig«, Zagreb, 1977.

20