\CCP 54 (2004), r 19-28

 

mnogih junaka vitezova i slavnih boraca. Najvjerojatnije je tu riječ o dragovoljcima koji
su ovamo došli »radi vjere Kristove« braniti kršćansku Europu.

Među poznatim curopskim viteškim redovima tijekom XV. stoljeća u Hrvatskoj su rašireni
i tijekom XIV. stoljeća u obrani od Turaka aktivni ivanovci (hospitalci) - vitezovi sveto-
ga Ivana Jeruzalemskoga, organizirani tada u Hrvatskoj i Ugarskoj u Vranskom prioratu sa
sjedištem u Vrani kod Zadra. Glavno sjedište reda je 1291. godine, nakon pada posljednje-
a križarskog uporišta u Svetoj zemlji, preneseno iz tvrđave Akon na palestinskoj obali u
Limasol na otoku Cipru, a potom (1309. godine) na otok Rodos. Godine 1526., nakon pada
 Rodosa pred sve većom osmanlijskom opasnošću, ti vitezovi prenose svoje sjedište na Mal-
tu, pa se otada, danas sa sjedištem u Rimu, nazivaju Malteški vitezovi. Ti su vitezovi u XV.
stoljeću posjedovali u Hrvatskoj brojne gradove i zemljišne posjede koje su od XII. stoljeća
sami stekli (L jubač kod Zadra, Čičan u Turopolju, posjede kraj Valpova i Mikanovaca, zatim
kraj Pakraca, Nove Dvore u Međimurju, kraj između Poreča i Vižinade, Belu kod Ivanca u
Zagorju) ili naslijedili od vitezova templara nakon njihova ukinuća početkom XIV. stoljeća
(Vranu kod Zadra, Glogovicu, Zagreb, Sveti Martin kod Našica, Goru u Banovini, Dubicu).
Vitezovi ivanovci već sredinom XV. stoljeća slabe i polako nestaju iz Hrvatske kao zasebna
i neovisna organizacija. Njihova imanja, uz papinu suglasnost, ugarsko-hrvatski kralj Ma-
tija Korvin, nakon što su Turci osvojili bosansko kraljevstvo 1463. godine, daje na upravu
administratorima, tj. daje na_korištenje svojim podanicima zaslužnim u obrani od Turaka,
što znači da u Hrvatskoj i Ugarskoj tada najvjerojatnije više nije bilo aktivnih vitezova iva-
novaca. Stoga je zacijelo činjenica da vitezovi Ivanovci i nisu sudjelovali u Krbavskoj bitki,
ti. na njih se zacijelo ne odnosi zapis popa Martinca. Naslov vranskoga priora — najvišega
ranga dužnosnika ivanovaca u Hrvatskoj i Ugarskoj — ostao je do današnjega dana kao časna
tradicija, a taj naslov nosi prepošt Prvostolnoga kaptola u Zagrebu.*

 

 

Slijedom imena družbe u zapisu popa Martinca o Krbavskoj bitki dolazi se do tada u Eu-
ropi mlade udruge »Društva plemenitih ljudi«, čiji je zaštitnik sveti Mauricije. Ta udruga
osnovana je 13. veljače 1434. godine.' To bi mogla biti družba čije je izginuće na_Krbav-
skome polju posebno zabilježio pop Martinac.

Sveti Mauricije — blagdan 22. rujna po gregorijanskom kalendaru — ranokršćanski je
 mučenik s kraja III. stoljeća (oko 292. godine). Prema legendi Mauricije — neki ga povi-
jesni izvori nazivaju i vojvodom od Tebe - bio je zapovjednik (primicerus) rimske legije
sastavljene od vojnika-kršćana, sa sjedištem u egipatskome gradu Tebi, danas Luksoru.
Legiju je car Maksimijan Herculius poslao iz sjeveme Afiike u Galiju da suzbije širenje
kršćanstva. Prešavši Alpe i spuštajući se dolinom rijeke Rhone na Ženevsko jezero, Ma-
uricije i drugovi, a potom i cijela legija, odbiju boriti se protiv svoje braće u vjeri.! Kod

 

 

 

slja DOBRONIĆ, Viteški redovi. Tenplari i inanovci u Hrvatskoj, Kršćanska sadašnjos, Zagreb, 1984.,
str 87-167.

* Osdine dei Santi Maurizio e Lazzaro: l wwwicods.onHistorique.im

St. Maurice: htp/inevadventora.athen/10068. un