institucije rimskoga prava. Nakon Vinodolskoga zakonika izašao je
Razvod istarski, Razvod između Kožljaka i Mošćenica i Krčki statut
u Kukuljevićevu Arkivu za povjestnicu jugoslavensku (I1/2, 1852),
a ubrzo zatim i Poljički statut također u Arkivu (V, 1859), a ranije
već bila je izašla i tzv. Hrvatska kronika, što je uz reprezentativno
izdanje Kukuljevićevih Acta Croatica (1863) bila zaista solidna os-
nova za proučavanje hrvatskih pravnih spomenika kako s društveno-
-političkih, nacionalnih, pravno-povijesnih, tako i literarnih aspe-
kata. Interes za spomenike prava bio je tada još i širi: proučavani su
s istim oduševljenjem i spomenici srpskoga prava (prvenstveno Du-
šanov zakonik), i latinskim i talijanskim jezikom pisani statuti dal-
matinskih i primorskih gradova, a i pravo koje je još živjelo u na-
rodu.

'Upravo su pravni spomenici, a koji su tada i posebice bili in-
teresantno područje društvenopolitičkoga interesa mlade hrvatske in-
teligencije, stasale uz prvu generaciju Iliraca, privukli posebnu pa-
žnju mladoga V. Jagića, i on im je posvetio u svojim istraživanjima
književnosti veliku pažnju. Sigurno da taj interes za pravne spome-
nike nije bio bez izvjesne političke primisli: pomoću pravnih spo-
menika dokazuje se tradicija pravnoga poretka kod nas još u naj-
tamnijoj prošlosti, čak i u malim seoskim sredinama, a to je dokaz
kontinuiteta državnosti, a u doba pritisaka različitih centralističkih
apsolutizama!

'Već u ocjeni knjige Š. Ljubića Ogledalo književne povijesti ju-
goslavjanske, 1865. god. V. Jagić je uz mnoge važne i značajne pri-
mjedbe u tada istom rođenoj hrvatskoj književnopovijesnoj znano-
sti napisao i ove značajne riječi, koje su jednako bile prigovor i
opomena Š. Ljubiću, kao i poticaj V. Jagiću za drugačiji pogled na
problematiku naše srednjovjekovne »pismenosti«, »pismenstva« kako
su tada još neustaljenom terminologijom nazivali onaj skup kultur-
noga djelovanja koji mi: danas zovemo književnošću: »Naša i naj-
starija književnost mnogo je bogatija, samo što naliči neodkrivenu
skrovištu i neizkopanu bogatstvu; onomu pako, za što se već kojekako
i znade, manjka jedinstvena misao koja će pojedine česti okupiti
i spojiti. U toj knjizi žalibog neima toga; ja sam se nadao, da će
nam pisac gdjegod razložiti, kako ovi spomenici stoje u savezu s
duševnim životom našega naroda, da će nam ih u nekom sustavu
i redu predočiti; ali ovdje stoji sve samo za sebe i osamljeno. Čudim
se i tomu, što nisu glagolske listine kao dragocjen prinosak našega

  

 

364