360 Vesna Badurina-Stipčević:

polovicom 4. stoljeća.') Na mjestu njihova zajedničkoga groba u Antiohiji podignu-
ta je bazilika, a blagdan se slavio s velikom svečanošću. Njihove relikvije su u doba
velikoga potresa 551. godine prebačene u Carigrad, a zatim u Rim. Moguće je i da su
za vrijeme Pelagija II. (579-590) relikvije bile donesene u Rim izravno iz Antiohije.''
U Rimu su, naposljetku, položene u crkvu s. Pietro nel Vincoli, a blagdan sv.
Makabejaca mučenika slavi se na isti dan, 1. kolovoza, kad i blagdan sveca zaštitni-
ka crkve. Godine 1876. ispod glavnoga oltara crkve s. Pietro nel Vincoli otkriven je
sarkofag koji je po svemu sudeći sadržavao relikvije sedmorice mučenika: sarkofag
potječe iz 4. ili 5. stoljeća, s prednje strane je ukrašen evanđeoskim scenama, a
unutrašnjost mu je podijeljčna na sedam dijelova u kojima su pronađeni ubrusi
s pepelom i kostima. U sarkofagu su pronađena i dva natpisa koji govore o Maka-
bejcima, jedan vjerojatno iz vremena nastanka sarkofaga, a drugi možda iz 9.
10. stoljeća.“) Štovanje braće Makabejaca osobito se razvilo u Francuskoj i Nje-
mačkoj."'

Kult Makabejaca Mučenika posve je jedinstven u cjelokupnoj židovsko-
kršćanskoj tradiciji.) To je jedini martirij koji se podjednako štuje kod Židova i
kršćana. Iako u crkvenom kalendaru postoje blagdani nekolicine starozavjetnih sve-
taca, kao što su sv. Hagaj, sv. Habakuk, sv. Job, kult braće Makabejaca u mnogoče-
mu je izniman i zauzima posebno mjesto u martirologiju kršćanske Crkve. Naime,
prvi su kršćani u ovim židovskim mučenicima vidjeli prethodnike Kristova mučenja
i štovanje se Makabejaca vrlo rano i brzo proširilo, tako da je već od početka 5. sto-
ljeća bilo poznato i rasprostranjeno u cijeloj Crkvi.'" Grčki i latinski crkveni oci
držali su Makabejce zbog njihove nepokolebljive vjere u mučeničku smrt simbolom
tzv. ecclesia militans.

Mučeništvo braće Makabejaca inspiriralo je mnoge kršćanske pisce, a bilo je i
čestim motivom u likovnim umjetnostima, počam od kasne antike sve do današ-
njih dana.!% Ikonografski se sedmero martira prikazuju odrezanih ruku, u kotlu
vrela ulja, a uz majku Makabejaca često je prikazana Bogorodica od sedam
žalosti. !!

 

 

  

4/ Idem, s 105.

5/ Spadafora, F.. Maccabei, Bibliotheca Sanctorum, Roma 1966, t. VIII, col, 437.

6/ Rampolla, C.. Marhyre e sepulture des Machabćes, Revuc de I'Art chretien 42, 1899.
s. 460.465.

7/ Schaiz, D. op. di

8/ Frend,W.H.C., Maryrdom and Perseeution in the Early Church. A Study of Conflict from
the Maccabees to Donatus, Basil Blackwell, Oxford 1965, s, 45-48; — Schatkin, M., op. ct,
s 97-98.

9/ Teofil iz Aleksandrije godine 404. piše da su mučenici Makabejci poznati u cijelome
kršćanskome svijetu (prema Jeronimovim Epistulama 100, 9), Usp. M. Schatkin, op. cit., s. 105.

10/ Usp. C. Rampolla, op. dit., s. 290-305; s. 377-392; s. 457-465; — Mc Grath, R. L., The
 Martyrdom of the Maccabecs on the Brescia Cascet, The Art Bulletin 47, 1965, s. 257-261; 's. v.
 Makkabiiische Briider, Lexikon der christlichen Ikonographie, Verlag Herder, Rome-Frciburg-
*Basel-Wien 1971, vol. 3, col. 144-145.

11/5. v. Mučeništvo braće Makabejaca, Leksikon ikonografije, liturgike i simbolike
zapadnog kršćansva, Liber.Kršćanska sadašnjost-Institut za povijest umjetnosti, Zagreb 1979.
s 417.