OGLEDI

U svojoj burnoj povijesti, u kojoj je često podnosio tiraniju mnogih
velesila (asirsko zarobljeništvo, babilonsko sužanjstvo, perzijsku vladavinu,
grčko—egipatsku i grčko-sirijsku okupaciju), Izrael je tek u borbi Makabeja-
ca za oslobođenjem domovine od grčke vlasti, odbacio jaram tuđe vladavi-
ne.? Naime, još je za vladavine Aleksandra Vellkoga utjecaj helenističke
kulture u Izraelu kao i u drugim zemljama Aleksandrova carstva bio dosta
jak, ali su njegovi nasljednici nastojali silom helenizirati Judeju i zatrti
i igiju. Kako je jedan od takvih nasljednika, Antioh IV. Epifan,
vladar iz obitelji sirijskih Seleukovića, u borbi za proširenjem svoje vlasti
vodio odlučnu i rigoroznu politiku grecizacije kraljevstva, u židovskome je
narodu došlo do pobune pod vodstvom braće Makabejaca. Židove je
posebno razbjesnila njegova pljačka Jeruzalema i oskvrnjenje jeruzalemsko-
ga Hrama podizanjem kipa grčkome bogu Zeusu Olimpijskome. Sedmorica
braće predvođena Judom Makabejcem podigla su narodni ustanak i u
mnogim su bojnim okršajima s kraljevom vojskom uspjeli osloboditi Izra-
elce tuđinske vlasti, pa čak i obraniti sunarodnjake koji su živjeli u susjednim
neprijateljski raspoloženim državama. Osobito je teška bila Judina borba
za povratak središta vjerskoga života, tj. za očišćenje i posvećenje jeruza-
lemskoga Hrama. Stoga je Juda Makabejac naredio da se 25. dan devetoga
mjeseca (kisleva), kada je ponovno nakon tri godine očišćen Hram i kada
su prinesene žrtve paljenice, posebno slavi i ubuduće kao blagdan posve-
ćenja Hrama, odnosno kao blagdan na spomen pobjede nad Sirijcima i na
spomen oslobođenja od tuđinske vlasti.

Sva ta povijesna događanja iz makabejskoga razdoblja osim u biblijskim
Knjigama o Makabejcima, opisana su i u grčkim djelima židovskoga pisca
JOS\pa Flavija (1. st. poslije Krista) Židovske starine i Židovski rat. Ondje
stoji da je Hanuka bio veliki blagdan, dan radosti, vrlo omiljen u narodu.
Slavio se osam dana, počevši od 25. kisleva, a najsveč:miii je bio osmi dan.
Tada su vođene procesije s brslianovim i palminim grančicama uz pjevanje
prigodnih psalama i svirku citara, harfa i cimbala. Hram je bio iznutra i
izvana svečano ukrašen zlatnim vijencima i štitovima (kao znak vo]mčke
pobjede). Prinošene su žrtve paljenice u čast posvećenja novoga oltara i
obnovljenoga Hrama. Posebno obilježje blagdana bila je i upotreba svjetla,
zbog toga se Hanuka naziva i Blagdanom svjetla. Pred kućama su paljene
svjetiljke, dodajući po jednu za svaki novi dan tijekom osam dana. I u
Hramu su se svečano palila svjetla na svijećnjaku sa četiri kraka, svaki dan
po jedno novo svjetlo.*

 

 

 

 

2 W. Keller, Povijest Židova. Od biblijskih vremena do stvaranja Izraela, Zagreb, Naprijed,
1992, str. 17.

3 O Hanuki usp: — . v. Maccabees, Books of, The Zondervan Pictorial Encyclopedia of the
Bible, Michigan, Zondervan Publishing House, 1976 vol. IV, str. 11; A. Rebić, Biblijske
starine, Zagreb, Kršćanska sadašnjost, 1992, str. 209.

 

s1