V. BADURINA-STIPČEVIĆ, Legenda o sv. Hilarionu ... SLOVO 52-53 (2002-'03)

Legendu o Hilarionu Jeronim je napisao u vrijeme boravka u Betlehemu
između 382. i 396. godine, dvadesetak godina nakon opatove smrti. Drugih
izvora o Hilarionu ima malo: prema Jeronimu, i Epifanije sa Salamine napisao
je elogij posvećen Hilarionu, koji je nažalost izgubljen, a ono što o Hilarionu
bilježi Sozomen u Historia ecclesiastica (11,14; V,10,15) većinom se podudara
s Jeronimovom Vita. U antici se sumnjalo u povijesnu autentičnost Jeronimove
legende, pa i u stvamo postojanje samoga Hilariona, no danas većina hagio-
grafa smatra Hilariona povijesnom osobom.

Latinski Hilarionov životopis vrlo je rano preveden na grčki i orijentalne
jezike, amenski i koptski. Njegov je kult na Istoku bio osobito razvijen, i to u
Antiohiji, Jeruzalemu, Aleksandriji, Konstantinopolu, Moskvi. Na otoku Cip-
ru dugo je vremena postojala tvrđava sv. Hilariona, u kojoj je obitavao i gdje
su, vjerovalo se, bile smještene njegove relikvije. I na Zapadu je njegovo što-
vanje bilo razvijeno. Prema nekim potvrdama, u vrijeme Karla Velikoga tijelo
mu je preneseno u Duravel u Francuskoj. Na tome lokalitetu doista ima indi-
kacija o postojanju arhaičnoga kulta, ali sam prijenos relikvija sadrži elemente
legende. U Bedinu i Rimskom martirologiju slavi se 21. listopada (dan smrti)
kao blagdan sv. Hilariona (kasnije je na isti datum dodan i blagdan sv. Uršu-
le).3 Ikonografski je sv. Hilarion predstavljen kao starac, pustinjak s dugom
bradom, gol ili u odjeći od kože, s knjigom u ruci, kako nastupa protiv zmaja.4

Hilarion, osnivač palestinskoga monaštva, rođen je 291. godine u selu Ta-
batu, blizu Gaze u kući poganskih roditelja koji su ga poslali na studij u Alek-
sandriju. Nakon preobraćenja sam je otišao u pustinju u nastojanju da upozna
pustinjački način života. Nakon petnaest godina vratio se u domovinu, svoje je
nasljedstvo podijelio siromašnima i povukao se u samotnički život blizu
Majume. Živio je u strogoj askezi i stalnoj molitvi, ali je glas o njegovim ču-
desnim iscjeliteljskim sposobnostima i oslobađanjima od demona privlačio sve
veći broj znatiželjnika, tako da je bio prisiljen često mijenjati prebivališta. Naj-
prije je otišao u Egipat, pa u Libiju, zatim na Siciliju i u Dalmaciju. Konačno je
stigao na Cipar gdje je 371. godine, u dobi od osamdeset godina, preminuo.
Tijelo mu je učenik Esihije prenio u Gazu.

3 s.v. Hilarion, D. H. Farmer, The Oxford Dictionary of Saints, Oxford University
Press, Oxford-New York 1992, 229; s. v. Ilarione di Gaza, Bibliotheca Sanctorum, Istituto
Giovanni XXIII della Pomificia Universita Lateranense, Roma 1966, t. VII, col. 731-735.

4 Leksikon ikonografije, liturgike i simbolike zapadnog kršćanstva (ur. A. Badurina),
Sveučilišna naklada Liber-Kršćanska sadašnjosi, Zagreb 1985, 254.

28