Marinka Šimić

Staroslavenski institut
Zagreb

LEKSIČKE I TEKSTOLOŠKE VARIJANTE
U KOMUNALU HRVATSKOGLAGOLJSKIH
BREVIJARA

U prilogu su analizirane leksičke i tekstološke osobitosti komunala u odabranim hrvatskogla-
goljskim brevijarima 14. i 15. stoljeća: Akademijinu brevijaru s konca 14. st., 6. vatikanskomu
brevijaru iz sredine 14. st., 4. vrbničkom brevijaru iz 14. st., 19. vatikanskomu brevijaru iz
1465. g,, 2. novljanskomu iz 1495. i tiskanom Baromićevu brevijaru iz 1493. godine. Uspore-
dene su medusobne leksičke i tekstološke razlike među navedenim rukopisima, s tim da je kao
osnovni tekst za usporedbu uzet Akademijin brevijar. Sadržaj su komunala uz rubrike liturgijski
i biblijski tekstovi, evandelja, psalmi, homilije i neke molitve. U svim tim dijelovima gotovo
podjednako nalazimo leksičke i tekstološke raznolikosti. Zaključeno je da su svi brevijari potek-
li iz iste matice, odnosno da je postojao jedan arhetip, a kasnije je u ispravcima i prilagodbama
Nastala druga linija prijevoda. Najviše se od svih rukopisa izdvaja 2. novljanski brevijar, ruko-
Pis koji je najvjerojatnije u predlošku imao tekst koji je više puta prilagodavan latinskomu.

 

Ključne ri

 

trvatskoglagoljski brevijari, komunal, leksik, tekstolgija

I. Hrvatskoglagoljski brevijari

Brevijar je liturgijska knjiga koja sadrži službenu molitvu Crkve prema rim-
skom običaju. Riječ breviarium označavala je u početku jedan folij ili knjižicu s
uputama koji se sve elementi uzimaju za pojedine satove dana i noći iz različi-
tih knjiga: Psalrira, Antifonara, Lekcionara, Homilijara, Pasionala, Legendara
i Kolektarija. Osnovni dio brevijara ili časoslova bili su psalmi, svetopisamska,
Patristička i hagiografska čitanja koja su se prekidala pjevanjem antifona, himana
i kratkim molitvama.! Za svaki pojedini dan brevijar je podijeljen na 8 dijelova
Prema dobu dana kada se mole časovi: matutin (jutarnja), laudes, pohvale u zoru,
Prima, tertia, sexta, nona — mali časovi (u 6, 9, 12, i 15 sati), vesperae (večernja),
U sumrak, completorium (povečerje).?

S
' Pantelić i Nazor 1977: 9.

* Leksikon ikonografije 2000: 197.

507