212

Matinka Šimić: Leksik Muke po Mateju u hrvatskoglagoljskim misalima

Lukino evandelje su tzv. sinoptička evanđelja (grč. synopsis = zajed-
ničko gledanje), te imaju zajedničku podlogu i međusobno se podu-
daraju u velikom dijelu teksta i rasporedu, dok Ivanovo evandelje
ima istu podlogu, ali različit raspored. Sadržaj evandelja su Isusove
izreke i narativna grada.

Prema Origenu prvo je evanđelje napisao Matej, koji je bio
carinik, a poslije Kristov apostol. Evandelje je bilo sastavljeno na
aramejskom jeziku.

Vrijeme nastanka Matejeva evanđelja je oko godine 63.-64.,
uskoro je izvornik'koji je napisan na aramejskom jeziku, preveden na
grčki. Ovim su se Evandeljem služili svi evanđelisti. Hipotezu o jed-
nom praevandelju prihvatio je i ]. Vrana, to je tzv. Peto evandelje. On
smatra da su postojale najmanje dvije verzije aramejskog praevande-
lja: iz jedne su verzije preuzimali Matej i Marko, a iz druge Luka.“

Sva najstarija svjedočanstva i uporaba Crkve nedvosmisleno
potvrđuju identičnost Matejeva izvornoga djela na aramejskom jezi-
ku i njegovoga grčkoga prijevoda, koji je jedini došao do nas.

Matejevo evandelje je u kršćanskoj starini imalo najveći ut-
jecaj, zbog toga što posvećuje posebnu pažnju Isusovim riječima i
nauku, kao i stoga što je najpotpunije i najpreglednije.

'Tekst Muke je prema nekim bibličarima bio zaseban i stariji
od Evandelja, te je kasnije pripojen. Kao potvrda za starinu Muke
govori i činjenica da je pojedini evandelisti nisu mijenjali, čak ni
Ivan koji je narušio jedinstvenu strukturu u svim dijelovima osim
Muke.

Tekstovi evandelja uz psaltir su najstariji i najpozna!
Biblije, uvijek su najviše privlačili čitatelje i angažirali slušatelje, po-
sebice tekst Muke koji je po vjerskoj i po osjećajnoj liniji bio vjerni-
cima najbliži.

Pasionski tekstovi u kojim se obrađuje tema Kristove muke
najbogatiji su fond hrvatskoga srednjovjekovnog stihotvorstva, i to
u lirici i u drami. Koliko je Muka intrigirala srednjovjekovnog čita-
telja, pokazuje i činjenica da je to najomiljenija tema jednog zaseb-
nog žanra - prikazanja (ili skazanja) - koja se razvijaju u 15. stoljeću i
predstavljaju začetak hrvatske drame. Te su predstave plod srednjo-
vjekovnog kazališta i bile su uvijek veliki doživljaj za gledatelje, koji su
se znali toliko uživjeti u scensku radnju, da se znalo dogoditi da nasr-
nu na pozornicu i linčuju glumca koji je glumio Judu izdajnika.“

Razvojni put je tekao od osmeračkih pjesama s pasionskom
tematikom, od kojih je najpoznatija ona iz Pariške pjesmarice s kraja
14. stoljeća: Pisan ot muki Hristovi koja sadrži i Plač Marijin - kao is-
hodište svih kas obrada pasionske tematike u nas.“