M. ŠIMIĆ, Fojnički glagoljski fragment brevijara SLOVO 60 (2010)

Dikcionara iz 1670. godine.' Oba su fragmenta prilično oštećena, a pose-
bice Fojnički: »Ako je kod L (Livanjskoga) bilo teškoća s tekstom, koji je
dosta oštećen i na više mjesta nečitljiv, tako da se neka relevantna mjesta
nisu mogla podvrći ispitivanju, još je kudikamo teže sa F (Fojničkim), gdje
-je ne samo jedna cijela strana gotovo sasvim nečitljiva, već je neprilika i
u tome, što tekst, koji je ostao (dio iz gl. 3. Izašašća i dio Slova sv. Ivana
Zlatousta), ne sadrži dosta elemenata, koji bi omogućili datiranje pomoću
koeficijenata ...«.? Hamm ga je, ipak, na temelju grafijskih osobitosti uspio
datirati, ustanovivši da on ima neke zajedničke crte s BrVat, i BrVO, a vre-
menski je najbliži BrVat,»... iako je prepisan iz druge matice, i mogao sam
utvrditi da je F stariji od Vr, (...) i da pripada počecima druge polovine XIV
vijeka. (Na to upućuje i grafija s nekim starijim prijelaznim oblicima, tako
kod z, g, h, u, zatim grafija poluglasa i, osobito, starije ligaturno m/, koje je
nalik na taj znak u Vb, i u cijelom nizu starijih spomenika od Grškovićeva
apostola i Bečkih listića sve do u četrnaesti vijek).« Fojnički se fragment
neko vrijeme nalazio u Arhivu Franjevačkoga samostana sv. Petra i Pavla na
Gorici u Livnu.* Nažalost, taj se fragment zagubio, odnosno, usprkos svim
nastojanjima original nije pronađen ni u Livnu ni u Fojnici.* Stoga će on
ovdje biti opisan prema presliku koji se čuva u Staroslavenskom institutu.
Sadržajno FgFoj dio je brevijara, Temporala (Proprium de Tempore),
i to dio 3. glave Knjige Izlaska (Izl 3,7-8) nakon čega slijedi Slovo sv.
Ivana Zlatoustoga, a čita se na 4. nedjelju posta. Neke su homilije Ivana
Zlatoustoga prevedene već u najstarijem slavenskom razdoblju, odnosno
ubrajaju se u najstarije slavenske propovjedničke tekstove, kao primjeri-
ce homilija 7 ježe ne suditi na lica »... kako se to jasno vidi po tragovima
strukturalnih, leksičkih, kao i gramatičkih staroslavenizama u njezinim naj-
starijim sačuvanim prijepisima — ruskom Uspenskom zborniku XII-XIII. v.
(...) i srpskom Mihanovićevom homilijaru (...) iz posljednje trećine XIII.

 

 

* HAMM 1952: 61; ŠIMIĆ 2008.

? HAMM 1982:61.

* HAMM 1952: 62.

+ DAMJANOVIĆ 2004: 81

* Zahvaljujem na pomoći bibliotekarki Ružici Barišić iz Arhiva Franjevačkoga samosta-
na sv. Petra i Pavla na Gorici u Livnu, kolegi Milanu Mihaljeviću, kao i fra Tomislavu
Trogrliću i fia Franji Miletiću iz Fojničkoga samostana, a također don Anti Šariću na po-
sredovanju.

688