pohađao od 1958. do 1965. na Rimokatoličkom bogoslovnom fakultetu u Zagrebu.
Svečane je redovničke zavjete položio 1961. na Glavotoku. Za svećenika je zaređen 29.
lipnja 1964. u Zagrebu. Kao franjevac trećoredac obavljao je više služba. Najprije je bio
odgojitelj sjemeništaraca u samostanu sv. Mihovila u Zadru (1965. - 1966.) i župnik u
Bibinjama (1966. - 1967.). Između 1968. i 1977. bio je u Sjedinjenim Američkim Državama
kapelan u Pittsburghu (Pennsylvania) i Astoriji (New York). Povratkom 1977. u
domovinu imenovan je tajnikom Provincije franjevaca trećoredaca glagoljaša (1977. -
1980.). Nakon petnaest godina nanovo se vratio u Zadar gdje je od 1980. do 1984. bio
gvardijan samostana sv. Mihovila, a godinu dana meštar novaka. Boravkom u Zadru fra
Petar se, započevši s istraživanjima u zadarskim arhivima, intenzivnije počeo zanimati
za glagoljašku povijest.

Dana9.lipnja 1989.fra Petar Runje izabran jezasavjetnika u Generalnoj kuriji Trećega
samostanskog reda svetog Franje (TOR). Iako se pribojavao da će zbog rečene službe
zapostaviti svoja istraživanja o glagoljaštvu, boravak u Rimu od 1989. do 1995. plodonosno
je iskoristio za proučavanje nepoznatih vrela i rijetkih knjiga u Tajnom vatikanskom
arhivu (Archivum Šecretum Apostolicum Vaticanum), Vatikanskoj knjižnici (Biblioteca
Apostolica Vaticana), Arhivu Generalne kurije Trećega samostanskog reda svetog
Franje i Knjižnici Casanatense (Biblioteca Casanatense) u Rimu.

Za boravka u Zadru upisao je poslijediplomski studij povijesti na Filozofskom
fakultetu u Zadru Sveučilišta u Splitu koji završava u ratne dane, 18.lipnja 1992., obranom
magistarskog rada s naslovom O knjigama glagoljaša u zadarskoj nadbiskupiji koncem 14.
i u 15. stoljeću. Magistarski je rad objavio 1998. kao monografiju s naslovom O knjigama
hrvatskih glagoljaša. Na izvandoktorskom je studiju istog fakulteta prijavio doktorsku
disertaciju s temom o pokorničkom pokretu i franjevcima trećoredcima glagoljašima
od 13. do 16. stoljeća. Budući da je zbog objektivnih razloga nije stigao obraniti, rukopis
te vrijedne radnje objavio je kao knjigu Pokornički pokret i franjevci trećoredci glagoljaši
(13. — 16. st.) u Zagrebu 2001. godine.

Povratkom iz Rima 1995. fra Petar preuzima ponuđene obveze u svojoj provinciji.
Od 1997. do 2009. boravio je u Ogulinu. Bio je i gvardijan ogulinskog samostana Krista
Kralja. Od 2009. živi u samostanu sv. Franje Asiškoga u Krku.

Izneseni podatci održavaju tek tanku biografsku nit fra Petrova djelovanja kao
svećenika i redovnika sa svime onim što taj životni poziv prati. Aktivan kao istraživač
i pisac već preko trideset godina, fra Petar je obogatio naše spoznaje o hrvatskom
srednjovjekovlju, nadasve spoznaje o glagoljašima i redovnicima koji su kao oni koji mole
(oratores) na čelnom mjestu idealno zamišljene ishematizirane trodiobesrednjovjekovnog
društva.? Malo je osoba unutar hrvatske historiografije kao što je fra Petar koji su svojim
istraživanjem i djelom iznijeli na svjetlo dana velik broj ,malih“ ili ,sitnih“, a ujedno i
tako dragocjenih podataka o redovničkoj i hrvatskoj kulturnoj povijesti. U svojim je
radovima fra Petar, gotovo bez iznimke utemeljenima na vrelima iz arhivskih institucija
Zadra, Zagreba, Rima, Venecije, Padove i dr., prikazao srednjovjekovnu povijest naših
područja, a posebice svoje redovničke zajednice franjevaca trećoredaca glagoljaša.

Kada su ga jednom zgodom pitali, fra Petar je ovako definirao glagoljaše i glagoljicu do

3 _ Aelfric, Those who pray, work and fight, u: Medieval Worlds A Sourcebook, ur. Roberta Anderson i Dominic
Aidan Bellenger, London - New York: Routledge, 2003., 10-1I. Usp. i Jacques Le Goff, Civilizacija srednjovje-
kovnog Zapada [La Civilisarion de V Occident Medićval, prevela Gordana V. Popović, pogovor Igor Fisković,
Zagreb: Golden marketing, 1998., 342; Tomislav Raukar, Seljak i plemić hrvatskoga srednjovjekovlja, Zagreb:
Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu i FF press (Udžbenici i priručnici, sv.1), 2002, 5.

24