kataloška je zbirka od 1342 natpisa (uglavnom)
na latinskom, njemačkom i hrvatskom jeziku,
grafički vizualiziranih ispisima slovnih oblika po
uzoru na njihove originale latinicom, glagolji-
com i ćirilicom. Uz Kukuljevićeva Acta Croatica
(1863.), Šurminove Hrvatske spomenike (1898.) i
Jelićeve Fontes(1906.), te»neobjavljenerukopisne
zbirke glagoljske epigrafske građe I. Kukuljevića,?
M. Sabljara, J. Volčića, Vj. Spinčića i drugih«
Kukuljevićevi su Nadpisi“ — kako to ističe Branko
Fučić u Uvodu svojih kapitalnih Glagoljskih nat-
pisa — ne samo »prethodili« već i »poslužili i pri
sastavljanju ove knjige«.?

Među natpisima lokaliteta » Toplice Varašdin-

ANica ViašIćĆ-ANIĆ

ske«, Kukuljevićev glagoljski epitaf predstavljen je

sljedećim opisom:

»932.
Kod kapele Su. Duha uz južni zid, od zgora na
železnom krstu:
Brhinohdea SW EONAMI AODVĐ
(Zahvalni sin svome otcu.)
Dole na mramornoj ploči u slici knjige:
Ovdie leži
Antun Kukuljević Sakcinski
Kr. savjetnik, učionah vrhovni ravnatelj
i vis. banske stolice prisjednik.
Živio je
Za svoj dom i za obitelj.
'Umro 28. kolovoza 1851.
U 76. god. starosti svoje.«“

što ih je njemu slao za veliko njegovo djelo rimskih
inskripcija« (Smičiklas 1892, 187) Corpus inscriptio-
sum Latinarum (1861.).

3 Kod Fučića (1982.) navedena pod: »Arhivska doku-
imentacija: Kukuljević, Nadpisi istranski, Arhiv JAZU
XV-23/D Vi«.

4 Kod Fučića (1982.) navode se pod: »Literatura:
Kukuljević, Nadpisi« (s brojem stranice i rednim bro-
jem natpisa).

5 _ Fučić 1982 1.

Kukuljević Sakcinski 1891, 275-276.

a

562

Luka Jelić u svojim Fontes historici Liturgiae
Glagolito-Romanae (1906.) uvrštava Varaždinske
Toplice u Repertorium locale monumentorum
glagoliticorum u okviru završnog Indexa (Index
Analiticus ad Fontes Liturgiae Glagolito-Romanae
a XIII ad XIX saeculum, XLVII), upućujući na
njihovu pripadnost Zagrebačkoj dijecezi (17.
Dioecesis Zagrabiensis).

U Glagoljskim natpisima Branka Fučića neće-
mo ga naći jer »Glagoljska epigrafika skupljena
u ovoj knjizi obasiže vremenski raspon od XI.
do zaključno XVIII. stoljeća (do godine 1800.),

. to jest vrijeme od najstarijih utvrđenih spome-

nika do onih posljednjih, koji su nastali kao
plod žive i kontinuirane glagoljaške tradicije.
Prema tom kriteriju u karalog nije ušlo nekoliko
glagoljskih natpisa iz XIX. i XX. stoljeća. Kako
su oni plod romantike nacionalnog buđenja
ili odraz crkveno-političkih borbi za očuvanje
staroslavenskoga liturgijskog jezika, njihova je
inspiracija retrospektivna; stoga oni ilustriraju
drugi i različiri kulrurnopovijesni fenomen od
onoga kojim se bavi ova knjiga«.?

'Naš susret s Kickuljevićevim glagoljskim epita-
fem prilikom posjera grobu Antuna Kukuljevića
26. travnja 2002. godine ostvaren je, zahvalju-
jući posredovanju kolege iz Staroslavenskoga
insticuta Milana Mihaljevića, kao rezulrat
istraživačke suradnje s tadašnjim porpredsjed-
nikom Matice hrvatske u Zagrebu Stjepanom
Damjanovićem. U okviru Programa obilježava-
nja 160. obljenice Matice hrvatske inicirala ju je
Božena Filipan, predsjednica Ogranka Matice
hrvatske u Varaždinskim Toplicama — svestra-
no angažirana u poticanju i promicanju multi-
perspektivnih istraživanja života i djela ne samo
Ivana Kukuljevića pl. Sakcinskog već i njegova
oca Antuna (napose organiziranjem godišnje
kulrurne manifestacije Kikuljevićevi dani u

7 Fučić 1982, I.