A. VLAŠIĆ-ANIĆ, Varaždinski list hrvatskoglagoljskoga misala SLOVO 61 (2011)

dokumentima varaždinskoga kapucinskoga samostana, mogućnost rekon-
strukcije toga fonda, premda najvjerojatnije nepotpune, još uvijek postoji.
To su: 1. popis inventara od 1096 naslova zagrebačke kapucinske knjižnice
1788. g., najvjerojatnije nepotpun, jer ga je kustos o. Toma iz Škurinja sa-
stavio u velikoj žurbi; 2. popis knjiga koje je zagrebački biskup preuzeo za
Metropolitansku knjižnicu; 3. popis 411 svezaka namijenjenih Varaždinu; 4.
popis knjiga namijenjenih knjižnici kapucinskoga samostana u Rijeci (ŠAGI
1996). Prema Laszowskom, »17. juna 1789. uslijedila je nova odredba nam-
jes. Vijeća, kojom je odredjeno, da se knjižnica dokinutoga zagrebačkoga
kapucinskoga samostana ima predati peštanskom sveučilištu (izim misala,
brevijara, rituala i liturgijskih knjiga). Zato to 28. VII. 1789. saopćuje Apoka
provincijalu u Varaždin i na Rijeku. Pošto je ali prevoz ovih knjiga bio dosta
skup, to je 10. IX. 1789. odredilo namj. vijeće, da knjige ostanu gdje su.«
(LASZOWSKI 1994: 171).

Na prvom praznom listu knjige dominira rukopisni zapis crnom tintom,
grafička kompozicija krasopisna oblikovanja koncentrično-kružnim (prvo
širim, pa sve tanjim) potezima perom — napose inicijala — svake od sedam
ispisanih riječi: Libri/ R(evere)nd(i)/s(i)mi D(omi)ni D(omi)ni Benedicti
Michaćli[ Patratich. (Sl. 4). Mogli bismo pretpostaviti da je riječ o majrani-
“jem, vlastoručnom zapisu prvobitnoga vlasnika knjige koji je, možda, ujed-
no i njezin donator kapucinskoj knjižnici. Kao što je poznato, promičući
izvomost franjevaštva duhom »najvećega siromaštva i nenavezanosti na
bilo koja dobra ili mjesta na ovom svijetu« (ŠAGI-BUNIĆ 1976: 373), već
prve Konstitucije iz 1535. g., »magna charta kapucinskoga zakonodavstva«
(TENŠEK 2001: 106) - najstrože su zabranjivale uporabu novca u apsolut-
no svakom segmentu redovničkoga života. Kako je zabrana uključivala i
kupovanje knjiga za knjižnicu, te njihovo posjedovanje u osobnu vlasništvu,
kapucinske knjižnice mogle su se razvijati isključivo donacijama.'? Donatori
varaždinske knjižnice, primjerice, najčešće su iz krugova visokoga hrvat-
skoga plemstva, ali i isusovaca, pavlina iz Lepoglave te samih kapucina."?

 

“ Istodobno, strogom obvezom da svaki samostan, već pri utemeljenju, upravo za knjižnicu
osigura sobu srednje veličine, Konstitucije ističu nužnost kvalitetne teološke naobrazbe,
na kojoj se temelji pučko propovijedanje - jedna od (uz karitativnu djelatnost) najvažnijih
zadaća kapucina kao »pučkih fratara« (ŠAGI 1996).

* Prema M. Kemivešu, precizan popis donatora za kupnju zemljišta i gradnju varaždinskoga
kapucinskoga samostana, od kojih su neki ujedno i donatori knjižnice (ŠAGI 1996),

127