E. HERCIGONJA, ... Uvjeti nastanka i razvoja hrvatskoga glag. tiska SLOVO 34 (1984)

tradicije, izgrađene na pravima hrvatskoga glagoljaštva u oblasti »svetihs služab» na-
šega čzika otačaskoga« koja su »od crkve katoličaske ... potvr'ena«.

U svakom slučaju, činjenica da je europska medijska revolucija, otpočeta
42-rednom Biblijom majstora iz Mainza, odjeknula u nas — prvotiskom Misal od
22. veljače 1483. — tako rano, ranije nego u mnogim većim i razvijenijim europskim
sredinama, indikativna je i za prosudbu materijalnih i intelektualnih potencijala
hrvatskoga glagoljaštva potkraj srednjovjekovlja. Naša je filologija (shvaćena u naj-
širem smislu) zapostavljala desetljećima tu činjenicu, previdajući, tesko objašnjivom
inertnošću, prijeku potrebu uspostave takva analitičkog postupka kojemu bi, pri
vrednovanju pojave od iznimna nacionalnokulturnog značenja kakvu predstavlja
glagoljski tisak 15/16. stoljeća, ishodištem bilo znanstveno objektivno utvrdivanje
sveukupnosti činitelja — društvenih, gospodarskih, pastorizacijskih, teološkoobra-
zovnih, prosvjetiteljskih, jezično-književnih, kulturnih — što su svojim međudjelo-
vanjem omogućili brzo uključivanje glagoljaške sfere u same začetke Gutenbergove
galaksije. Upravo nepostojanje dijakronijske perspektive, spoznaje o evolutivnim
fazama, tj. jednog realnog, na činjenicama utemeljenog, povijesnog videnja čitavog
kompleksa hrvatskog glagoljaštva (i glagolizma kao njegove ideološke projekcije,
nadgradnje) bilo je razlogom i suviše često neinventivnoga variranja arbitrarnih,
nezainteresirano-površnih (ponekad i neafirmativnih) procjena pojave ranog gla-
goljskog tiska u znanstvenoj literaturi. Vjerodostojnost ove tvrdnje dokazuje ana-

 

 

liza interpretacije glagoljaškog tiska na stranicama gotovo svakog od sintetskih
književnopovijesnih tekstova objavljenih u vremenu poslije Jagićeve Historije knji-
ževnosti naroda hrvatskoga i srbskoga (1867) pa sve do 70-ih godina našega sto-
ljeća. Nekritički pristup što polazi od dojma, a ne od provjere izvora, od ispitane
i utvrđene činjenice, karakterističan je npr. za sud o toj pojavi Đ. Šurmina koji
u svojoj Povijesti književnosti hrvatske i srpske? zaključuje kako je »zapuštenost
i siromaštvo* bilo krivo nenapredovanju bogoslovske literature,* rječito nam
potvrđuje i to što je i u doba tiskanja knjiga vooma malo rada u ovoj struci među
glagoljaštvom, premda s tiskanim knjigama obrednim idu nekako naprijed«“ . Teško
je shvatiti zašto bi »zapuštenost i siromaštvo« bili krivi za zaostajanje u sferi neli-
turgijske knjige, a da se, istodobno, s tiskom liturgijskih knjiga išlo »nekako napri-
jed«. Uostalom u vremenu izlaska Šurminove Povijesti ... (1898) znalo se za devet
knjiga neliturgijskog sadržaja izdanih u Senju, Veneciji i Rijeci. A to se onda (čak

 

* Zagreb, 1898.

* Stereotipni kvalifikativ kao topos gotovo svih raspravljanja o glagoljaštvu od Jagića do
50-ih godina,

*0i
Kao i u ostalih starijih autora ovo »bogoslovska literatura« sinonim za »neliturgijska«,
5 Nay, dj., 52.

18