7o RIJEČKI TEOLOŠKI ČASOPIS, god. 2(1994) br. 1 Ledenica je od klera došao jedan prvad i jedan pop. Neki misle da je već zbog nazočnosti Prvada ondje bila župa. Nije jasna razlika između prvada i popa,' ali je jasno da prvad nije isto što i plovan. U Ledenicama je svakako bilo više svećenika, a taj prvad mogao je biti prvi među njima. Dakako da se ne isključuje ni mogućnost da je postojao i župnik, ali nije došao na stastanak. Iz Grižana su došli popovi, a od svih spomenutih mjesta samo Drivenik nema svećenika u delegaciji. Od drugih mjesta u obzir bi mogli doći samo Kotor i Belgrad, jer već 1323. nalazimo u oba ta mjesta gradsku upravu.? Od naziva za kler susrećemo u Vinodolskom zakonu arhiprvada, plovana, prvada, popa i žakna. Arhiprvad je isto što i arhiprezbiter. Glagoljaški naziv je nastao kontrakcijom venecijanskog arciprevede. Plovan je u današnjem smislu župnik a dolazi od riječi plebanus (pučki). Plebanije (plovanije) su nastale kada je kršćanstvo obuhvatilo selo pa je granica župe prelazila granicu grada, obuhvativši i puk (plebs) na selu. Tada su se ondje osnivale posebne crkvene jedinice, ali one nisu imale ono dostojanstvo koje je imala gradska crkvena zajednica. Prvad je isto što i prezbiter. Glagoljaški naziv je nastao kontrakcijom od venecijanskog prevede. Pop dolazi od grčke rijeći "papas". Iako su pop i prvad u biti istoznačni pojmovi, samo što je jedan uzet iz romanskog a drugi iz grčkog (bizantskog) nazivlja, zbog različite provenijencije mogli su negdje u primjeni poprimiti neke razlike. Iz Vinodolskog zakona dalo bi se zaključiti da je prvad neka određena služba, a riječ pop, sama za se, ne uključuje nikakvu posebnu svećeničku službu, premda su svi popovi svećenici.* Da je postojala neka razlika između popa i prvada najjasnije se vidi iz sastava ledeničke delegacije. U njoj su dvojica svećenika. Za jednog se kaže da je prvad, a za drugog samo da je pop, vjerojatno ne bez razloga. 1 Iz Ledenica su došli “Ratko prvad i Radoslav popove“. Jedan i drugisu popovi. al e Ratko uzto prvad. pi svam da je prvi neki starješina. U senjskom kaptolskom statutu iz 1340. ta naziva naizmjenično se spominju i ne vidi se među njima znače! razlika (M. SLADOV[C Povesti biskupijah senjske i modruške ili krbavske, Trst 1856., str. 182-187). 2 Đuro ŠURMIN, Hrvatski spomenici, I, Zagreb 1898. sur. 77. rsni_je lapsus naše ugledne povjesnič: i Vinodolskog zakona, Posebni 3 Mišljenje Nade Klaić da popovi nisu svećenici svoj (Vinodol od antičkih vr:ruma__dq_a knezova_Ki ili ižoj IČISIIIVI!InEran)eWPIIMm podrugljiv prizvuk. Dakako da je “devalvaciji“ pojma pop u novom vijeku doprinij naobrazba i poislovjećivanje s pravoslavnim popovima. Na Krku se sve to nije osjećalo pa je u narodu i danas pop častan naziv.