7o RIJEČKI TEOLOŠKI ČASOPIS, god. 2(1994) br. 1

Ledenica je od klera došao jedan prvad i jedan pop. Neki misle da je
već zbog nazočnosti Prvada ondje bila župa. Nije jasna razlika
između prvada i popa,' ali je jasno da prvad nije isto što i plovan. U
Ledenicama je svakako bilo više svećenika, a taj prvad mogao je biti
prvi među njima. Dakako da se ne isključuje ni mogućnost da je
postojao i župnik, ali nije došao na stastanak. Iz Grižana su došli
popovi, a od svih spomenutih mjesta samo Drivenik nema svećenika
u delegaciji. Od drugih mjesta u obzir bi mogli doći samo Kotor i
Belgrad, jer već 1323. nalazimo u oba ta mjesta gradsku upravu.?

Od naziva za kler susrećemo u Vinodolskom zakonu arhiprvada,
plovana, prvada, popa i žakna.

Arhiprvad je isto što i arhiprezbiter. Glagoljaški naziv je nastao
kontrakcijom venecijanskog arciprevede. Plovan je u današnjem
smislu župnik a dolazi od riječi plebanus (pučki). Plebanije
(plovanije) su nastale kada je kršćanstvo obuhvatilo selo pa je granica
župe prelazila granicu grada, obuhvativši i puk (plebs) na selu. Tada
su se ondje osnivale posebne crkvene jedinice, ali one nisu imale ono
dostojanstvo koje je imala gradska crkvena zajednica. Prvad je isto što
i prezbiter. Glagoljaški naziv je nastao kontrakcijom od venecijanskog
prevede. Pop dolazi od grčke rijeći "papas". Iako su pop i prvad u biti
istoznačni pojmovi, samo što je jedan uzet iz romanskog a drugi iz
grčkog (bizantskog) nazivlja, zbog različite provenijencije mogli su
negdje u primjeni poprimiti neke razlike. Iz Vinodolskog zakona dalo
bi se zaključiti da je prvad neka određena služba, a riječ pop, sama za
se, ne uključuje nikakvu posebnu svećeničku službu, premda su svi
popovi svećenici.* Da je postojala neka razlika između popa i prvada
najjasnije se vidi iz sastava ledeničke delegacije. U njoj su dvojica
svećenika. Za jednog se kaže da je prvad, a za drugog samo da je pop,
vjerojatno ne bez razloga.

1 Iz Ledenica su došli “Ratko prvad i Radoslav popove“. Jedan i drugisu popovi. al e Ratko uzto
prvad. pi svam da je prvi neki starješina. U senjskom kaptolskom statutu iz 1340. ta
naziva naizmjenično se spominju i ne vidi se među njima znače! razlika (M. SLADOV[C

Povesti biskupijah senjske i modruške ili krbavske, Trst 1856., str. 182-187).
2 Đuro ŠURMIN, Hrvatski spomenici, I, Zagreb 1898. sur. 77.

  
   
 
  

 

rsni_je lapsus naše ugledne povjesnič:
i Vinodolskog zakona, Posebni

 

3 Mišljenje Nade Klaić da popovi nisu svećenici svoj
(Vinodol od antičkih vr:ruma__dq_a knezova_Ki

    

  

  
 
  

  

ili ižoj IČISIIIVI!InEran)eWPIIMm
podrugljiv prizvuk. Dakako da je “devalvaciji“ pojma pop u novom vijeku doprinij
naobrazba i poislovjećivanje s pravoslavnim popovima. Na Krku se sve to nije osjećalo pa je u
narodu i danas pop častan naziv.