U Tkonskom zborniku iz 16. st. Isus
tumači djevičanstvo svoje Majke prije i
poslije  poroda  uspoređujući sebe sa
svjetlom koje prolazi kroz Mariju — staklo,
a da ga ne ošteti: ,,Ono pusti svčtlost svoju
v ponjestru stakljenu a zato ono staklo ne
skrušit (zdrobi) se. I tako Dčva Marič ka
me je pričla v prečistu utrobu. s

ilije koje su o Mariji pisali Beda
Časni,"' sv. Grgur Papa, 1* sv. Jeronim,'"
sveti Ambrozije“' i dugi crkveni oci,
zabilježene su i u našim _ hrvatskim
glagoljskim rukopisima. U Žgombićevu
Zborniku iz 16. st. kaže se za svetog Ivana
Zlatoustog: s| poče pisati jedne molitve
svetie Dčvi Marie milostivo razmišlajući
kako bi mogal liple (ljepše) složiti od sveti
devi Marie.“"
Evo i nekoliko molitava koje su upućene
Mariji u_ glagoljskim rukopisima. Na
blagdan Prikazanja u hramu moli se:
..Zdrava Dčvo Bogorodice, milosti plna, is
tebe bo vsič slnce_pravednoc prosvešćac v
t'mah' sućih'.“*? Na Blagdan pohoda BDM
Elizabeti: ,Mati svčtlač, kako izbrana
svčtlost' tvoč. Posčćena milostivice Marič.
Zdrava Dčvo, kralev cvčič, veseli se,
izbrana. V blagosti Dčvo, veseli se plna
milosti Božie, ti jesi sego svčta zrcalo, k
tebč vzovut ubozi umileno. Usliši glas' naš,
Marič.“** Posebno je lijepa pjesma koja se
i danas pjeva na blagdan Uznesenja BDM:
Slušaj kćeri, pogledaj, prisluhni, zaboravi
svoj narod i dom oca svog, zaželi li kralj
ljepotu tvoju..-: ,Sliši, dešći i vii, i prikloni
uho tvoe, i zabudi ljudie tvoe i dom' oca
tvoego čko vshotč cčsar dobrotč tvoei.“"“
Na _ Marijine — blagdane — čitaju — se
svetopisamska čitanja u kojima se Marija
spominje, posebno  pozdrav  arkanđela
Gabriela: Zdrava Marie milosti plna i

 

 

 

 

 

 

 

 

   

'Tkonski zbornik 29v, 30; i JAZU IVa 48, 76v.
1" Ljubljanski ili Beramski brevijar 176c.

* Brevijar Vida Omišljanina 217a; Beramski
brevijar 176d.

'* Novljanski II brevijar 484a,

* Novljanski II. Brevijar 434a.

Žgombićev zbornik 67v,

Prvortisak misala 1483., 292a.

Prvotisak misala 1483., 395a).

** prvotisak misala 1483., 3954.

    

 

 

Marijin hvalospjev Veličit'. Prekrasne su i
antifone na Marijine blagdane koje govore
o njezinoj svetosti, ljepoti i važnosti za
naše_spasenje. U nekim_je rukopisima
Marija uvrštena u molitve Vjerovanja“ i
Slave““. U Beramskom se brevijaru iz 14.
st. spominje u hvalospjevu Tebe Boga
hvalimo:

Tebe mater hvalim'

Tebe Gospoju ispovčdaem',

Tebe vččnago oca crčkav vsa zemla
častit'.'
Kao što se vidi, u glagoljskim srednjo-
vjekovnim zbornicima duhovnoga štiva
Marija je opisana s mnogo ljubavi i mašte,
odanosti i pobožnosti vjemika katolika
prema Odvjetnici i Kraljici Hrvata. Ni
izdaleka  nisam _ iscrpla — ovim — malim
pregledom sve što ima o Djevici Mariji u
hrvatskim  glagoljskim  tekstovima. To
ostavljam za neko drugo istraživanje. O
i nikad dosta.

 

 

Dr. se. Marica Čunčić

selraneii čb
ana &svo malliaoem milei šemoeova
nezs edlievo fiaoštea izoeasvino un
adi eov35.uoeoiize emhseo li
naškez zm zduva s)očandidhi čč
wrhan zilen andbrtashiodi zn aoo
EBUIJERIMI.

Pariški zbomik 137v
Četvrti Vatikanski misal 162r; Ročki misal 231a.
Pjesma za sve dane u čast BDM. Ljubljanski
Beramski brevijar 176c.