U Tkonskom zborniku iz 16. st. Isus tumači djevičanstvo svoje Majke prije i poslije poroda uspoređujući sebe sa svjetlom koje prolazi kroz Mariju — staklo, a da ga ne ošteti: ,,Ono pusti svčtlost svoju v ponjestru stakljenu a zato ono staklo ne skrušit (zdrobi) se. I tako Dčva Marič ka me je pričla v prečistu utrobu. s ilije koje su o Mariji pisali Beda Časni,"' sv. Grgur Papa, 1* sv. Jeronim,'" sveti Ambrozije“' i dugi crkveni oci, zabilježene su i u našim _ hrvatskim glagoljskim rukopisima. U Žgombićevu Zborniku iz 16. st. kaže se za svetog Ivana Zlatoustog: s| poče pisati jedne molitve svetie Dčvi Marie milostivo razmišlajući kako bi mogal liple (ljepše) složiti od sveti devi Marie.“" Evo i nekoliko molitava koje su upućene Mariji u_ glagoljskim rukopisima. Na blagdan Prikazanja u hramu moli se: ..Zdrava Dčvo Bogorodice, milosti plna, is tebe bo vsič slnce_pravednoc prosvešćac v t'mah' sućih'.“*? Na Blagdan pohoda BDM Elizabeti: ,Mati svčtlač, kako izbrana svčtlost' tvoč. Posčćena milostivice Marič. Zdrava Dčvo, kralev cvčič, veseli se, izbrana. V blagosti Dčvo, veseli se plna milosti Božie, ti jesi sego svčta zrcalo, k tebč vzovut ubozi umileno. Usliši glas' naš, Marič.“** Posebno je lijepa pjesma koja se i danas pjeva na blagdan Uznesenja BDM: Slušaj kćeri, pogledaj, prisluhni, zaboravi svoj narod i dom oca svog, zaželi li kralj ljepotu tvoju..-: ,Sliši, dešći i vii, i prikloni uho tvoe, i zabudi ljudie tvoe i dom' oca tvoego čko vshotč cčsar dobrotč tvoei.“"“ Na _ Marijine — blagdane — čitaju — se svetopisamska čitanja u kojima se Marija spominje, posebno pozdrav arkanđela Gabriela: Zdrava Marie milosti plna i 'Tkonski zbornik 29v, 30; i JAZU IVa 48, 76v. 1" Ljubljanski ili Beramski brevijar 176c. * Brevijar Vida Omišljanina 217a; Beramski brevijar 176d. '* Novljanski II brevijar 484a, * Novljanski II. Brevijar 434a. Žgombićev zbornik 67v, Prvortisak misala 1483., 292a. Prvotisak misala 1483., 395a). ** prvotisak misala 1483., 3954. Marijin hvalospjev Veličit'. Prekrasne su i antifone na Marijine blagdane koje govore o njezinoj svetosti, ljepoti i važnosti za naše_spasenje. U nekim_je rukopisima Marija uvrštena u molitve Vjerovanja“ i Slave““. U Beramskom se brevijaru iz 14. st. spominje u hvalospjevu Tebe Boga hvalimo: Tebe mater hvalim' Tebe Gospoju ispovčdaem', Tebe vččnago oca crčkav vsa zemla častit'.' Kao što se vidi, u glagoljskim srednjo- vjekovnim zbornicima duhovnoga štiva Marija je opisana s mnogo ljubavi i mašte, odanosti i pobožnosti vjemika katolika prema Odvjetnici i Kraljici Hrvata. Ni izdaleka nisam _ iscrpla — ovim — malim pregledom sve što ima o Djevici Mariji u hrvatskim glagoljskim tekstovima. To ostavljam za neko drugo istraživanje. O i nikad dosta. Dr. se. Marica Čunčić selraneii čb ana &svo malliaoem milei šemoeova nezs edlievo fiaoštea izoeasvino un adi eov35.uoeoiize emhseo li naškez zm zduva s)očandidhi čč wrhan zilen andbrtashiodi zn aoo EBUIJERIMI. Pariški zbomik 137v Četvrti Vatikanski misal 162r; Ročki misal 231a. Pjesma za sve dane u čast BDM. Ljubljanski Beramski brevijar 176c.