M. Bogović: Senjska glagoljska baštira Senj. zb 35, 11-26 (2008.)

 

ne smije nikoga promaknuti u svećenički red; ali takav koji ne zna latinski
jezik može služiti Bogu kao klerik ili monah. Tu se misli na monahe
odijeljene od puka i redovito nesvećenike. Razvoj monaštva, međutim,
pogotovo na Zapadu, išao je u smjeru njegova uključivanja u redovni
pastoral i primanja svećeničkog reda.

Jednu od takvih redovničkih zajednica na Krku obdario je "v dni
svoje" i kralj Zvonimir i darovao Dobrovitu i njegovoj monaškoj družini
jednu ledinu na kojoj će biti sagrađena opatija sv. Lucije, što je Dobrovitov
nasljednik Držiha uklesao u kamen onim pismom i jezikom kojim je pisao i
govorio. Taj njegov zapis nazivamo Bašćanska ploča.*

Uplitanje Zvonimira u crkvene prilike na Krku vezano je uz njegovu
obvezu koju je primio kao papinski vazal. U vrijeme njegova prethodnika,
Krešimira IV., razvila se velika borba između pristalica papinske i bizantske
jurisdikcije, između latinske i bizantske prakse uporabe jezika i pisma u
liturgiji. O tome nam svjedoči i pisanje Tome Arhiđakona u priči o Vuku i
Zdedi (Vulfu i Cededi). Prilike su u Zvonimirovo vrijeme već bile takve da
su se monasi, koji nisu željeli prihvatiti papinsku vlast i gregorijansku
reformu, povukli s bizantskom vlašću prema istoku (i ponijeli svoje knjige!),
a ostali su oni koji su i dalje čuvali glagoljicu i staroslavensko bogoslužje ali
su priznali papinsku jurisdikciju. Tako nastadoše tzv. benediktinci glagoljaši
'Tima je Zvonimir pomogao da izgrade svoj samostan s crkvom sv. Lucije. Ta
pomoć dolazi preko benediktinske opatije sv. Nikole u Otočeu (Gacka), na
što nas upućuje zadnji redak Baščanske ploče koji govori da su u početku
bile zajedno samostani u Otočeu i Sv. Luciji, Benediktinci u Otočeu svakako
su već bili reformirani u smislu obnove Grgura VII. jer je taj samostan bio na
području papinske jurisdikcije i hrvatskog kralja koji je bio papinski vazal

lako Senj u 10. i 11. st. nije bio pod bizantskom vlašću, svakako da je
u crkvenom smislu stajao pod jakim utjecajem Krka i prakse koja se ondje
razvila, Vjerujemo stoga da su i tu glagoljica i bizantska praksa zarana
uhvatile korijen. Postoje podatci da je ondje u 12. st. živjela
predbenediktinska, odnosno, istočnjačka monaška zajednica. Papa Honorije
IIl. među posjedima manastira sv. Teodozija, bizantskog obreda, spominje
1218. i Sv. Juraj "de Casteluz" kod Senja.“

'To nam ukazuje na vjerojatnost da je u vrijeme nastanka Senjske ploče
postojala u blizini Senja monaška zajednica kojoj je pripadala crkva sv.
Jurja.

 

 

3 M. BOGOVIĆ, 2000, 227-244.
* M. JAPUNDŽIĆ, 1965, 102-103.