Juraj LOKMER Katedrala Uznesenja Blažene Djevice Marije u Senju te senjski i senjsko-modruški biskupi (II.) (Povijesno-kulturni vodič) Antemurale christianitatis Već 1463. godine prvi put Turci dolaze pod senjske zidine, a nakon Krbavske bitke, posebno početkom XVI. stoljeća, znatno se povećala opasnost od njih pa je grad umalo bio osvojen i uništen. Stoga se zidine pojačavaju kulama i brane plaćenim vojnicima, uz financijsku pomoć pape Leona X. - danas u sklopu gradskih zidina postoji Leonova ili papinska kula — očito ganutoga govorom ("De Croatiae desolatione") modruškoga biskupa Šimuna Kožičića Zadranina (Benje), neko vrijeme nakon smrti biskupa Blažiolovića upravitelja senjske biskupije. Njegova je modruška biskupija dotad već potpuno poharana, a biskup prognanik bježi pred Turcima u sigurnan zaklon habsburške Rijeke. Senjani predvođeni Petrom Kružićem i Grgurom Orlovčićem postižu prve uspjehe u borbi s Turcima i oslobađaju strateški važnu tvrđavu Klis. Time počinje najkrvavije razdoblje senjske povijesti. Nevolje su se još povećale kad se u državi razbuktao građanski rat, izazvan pogibijom zadnjega ugarsko-hrvatskoga kralja Lju- devita II., iz roda Jagellova, u bitci s Turcima na Mohaču 1526. godine, i izborom Ferdinanda Habsburgovca na Cetinu 1527. godine za hrvatskoga kralja, sad već protivnika okrunjenome kralju Janošu Zapolji, što su ga izabrali ugarski i dio hrvatskih staleža. Biskup Franjo Jožefić (1521. — 1549.) ima puno problema sa senjskim kapetanima i njihovim službenicima, ne samo jer su suprotstavljenih političkih interesa, već i zbog njihove silovitosti, nepoštivanja starih gradskih i kaptolskih prava, kao i zbog njihovoga stalnoga posizanja za crkvenim prihodima u doba finan- * Ovaj je tekst nastao kao rezultat nakane autora da napiše vodič kroz katedralu koji bi, na znanstveno jednostavan i literarno prikladan način, donio što više podataka o senjskoj crkvenoj povijesti i spomenicima koji su ostali sačuvani nakon razaranja u II. svjetskome ratu. Tekst je prerastao okvire turističkoga vodiča, pa s njim vrijedi upoznati čitatelje koje zanima hrvatska, još uvijek manje poznata ili nepoznata, crkvena baština. 659