Juraj Lokmer, Šimun Kožičić: bitan čimbenik hrvatskoga (riječkog) identiteta.
204 FLUMINENSIA, god. 24 (2012) br. 1, str. 203-225

 

projekata u riječki Stari grad, koji usprkos rušenjima polovicom XX. stoljeća još uvijek u
nekim svojim dijelićima odiše originalnim dahom prošlih stoljeća, udahnula bi se duša
danas zapuštenim ambijentima, te ostvarila nova radna mjesta. Rijeka bi dobila
raznovrsniju i kvalitetniju, nadasve profinjeniju i europski prepoznatljivu kulturnu i
turističku ponudu, a Šimun Kožičić, koji je realna spona ne samo hrvatskih krajeva u
kojima je živio i djelovao: od juga (Zadar, Ugljan) do sjevera (Modruš, Rijeka) hrvatske
jadranske obale, već je aktivni ambasador Rijeke i Hrvatske u europskim i svjetskim
okvirima. Ostvarenjem i dijela predloženih projekata kao i onima koje će drugi nadahnuti
Kožičićevim djelom i vremenom stvoriti, bi postao - a to i jest - bitan, nezaobilazan
čimbenik sveukupnosti identiteta i branda grada Rijeke, posebno na području kulture i
kulturnoga turizma.

 

 

Ključne riječi: Šimun Kožičić Benja; Rijeka; ,brand"; hrvatski (riječki) identitet;
kultura

Identitet, image, brand i brandiranje grada

Država, regija ili neki prostor, turistička destinacija, grad imaju svoje posebnosti,
karakteristike. Svaka zajednica, pa tako i grad, najstarija i još od predantike isprofilirana
zajednica, oblik, način življenja, posebno na našim mediteranskim hrvatskim
prostorima posjeduje svoj identitet? i svoj image (imidž),? a ima i svoj brand,' što je
rezultanta svih identitetskih svojstava po čemu je taj grad prepoznatljiv i različit od
drugih gradova. Brand grada je za razliku od identiteta sveukupnost niza čimbenika što
grad i njegovi stanovnici posjeduju i što žele naglasiti, predstaviti i po čemu žele da se
taj grad i oni prepoznaju, po čemu žele da ih drugi prepoznaju u cilju što boljega

?. Identitet je zbir svih postojećih atributa: prostornih, urbanističkih, tehnoloških, prirodnih, povijesnih,
društvenih, religijskih, tradicijskih i drugih koji utječu na opću percepciju grada kao kompleksne tvorevine
društvenoga života. To je ono što trenutno taj grad i jest, ono po čemu je poseban i što ga razlikuje od drugih.
To jei način na koji se stanovnici ponašaju i predstavljaju javnosti, što njegovi stanovnici misle o sebi, osjećaju
i drže da jesu. Identitet se živi, stvara i mijenja. Ta sveukupnost mnogih čimbenika od kojih su kulturni,
povijesni, vjerski i tradicijski je ne samo važna već i u mnogočemu presudna za taj identitet, njegovo
održavanje i preživljavanje, odnosno mijenjanje.

Grad Rijeka je to najbolje iskusio u zadnjem stoljeću svoje povijesti

% [mage grada, reklo bi se njegova slika, je slika koja se stvara u svijesti, u očima drugih, dojam svih
javnosti: mediji, financijska javnost (poduzetnici, investitori), interna javnost (stanovnici), vanjska javnost
(turisti, posjetitelji), država kao javnost. To je, reklo bi se, osobnost grada. (M. PALIAGA, 2010.,5; Z.
FRANJIĆ- M. PALIAGA, 2006., 139-142.)

*_ Riječ brand najvjerojatnije dolazi od staronorveške riječi ,brandr" što znači gorjeti i taj pojam nastao u
anglosaksonskoj terminologiji, u kojoj je u svojim prapočetcima značio označavanje užarenim predmetima —
znakovima nečije imovine (stoka, materijalni proizvodi). Time je i započeo i proces brandiranja, označavanja
imovine, odnosno posebnosti proizvoda. U srednjoeuropskoj (njemačkoj), pa tako i u hrvatskoj terminologiji,
koristio se je pojam marka (robna marka), jer se je označavalo, markiralo. Brand/marka je širok pojam i teško ga
je jednostavno prevesti. Danas je to vidljivi identitet (ime, znak, logo, zaštitna boja, prepoznatljivi font,
slogan), ali i intelektualna vrijednost, osjećaj povezivanja, zajedništva, očekivanja, zadovoljstva koje osjeti
onaj koji koristi, čuje ili pomisli na taj brand/marku (proizvod, uslugu, događaj) ili bilo što drugo, a da je
 povezano s tim brandom/markom. (M. PALIAGA, 2010., 2-17)