je na pretpostavku da je u Istri u to doba gospodarski život bio sređen,
da su župe bile dovoljno bogate, a narod relativno siguran.

Blizina Trsta, Venecije i Rijeke, a zatim razgranati putovi koji su
vodili kroz Istru, i oni morski oko Istre, pripomogli su da se svaka no-
va ideja vrlo brzo ukorijeni u Istri. Tako je i nova nauka, koja je do-
lazila sa sjevera kao otpor svemoći Rima i katoličanstva, našla plodno
tlo među istarskim građanstvom i svećenstvom. Iz popisa procesa koji
su se vodili u Istri protiv heretika, uglavnom protestanata, vidi se ko-
liko je Lutherova nauka našla privrženika, i koliko se bila ukorijenila
u istarskom pučanstvu, od njegovih društvenih vrhova, domaćeg i stra-
nog plemstva, do sitnih zanatlija i svećenika.' Istina, lakše je bilo otkri-
ti novovjerce u gradu (treba napomenuti da se oni mieđusobno nisu zva-
li novovjerci, nego upravo starovirci, protestantizam je za njih stara
krstijanska vira; od toga i danas u Istri starovirsko označava davnaš-
nje, starinsko u dobrom značenju te riječi), a mnogo teže na selu, pa i
među seoskim svećenicima.

Kad je koparski biskup Petar Pavao Vergerije otjeran sa svoje bi-
skupske stolice, počelo je i jače raslojavanje među njegovim svećen-
stvom. Teško je nešto pouzdanije reći da li je Vergerije, kao koparski
biskup (od 1536. dalje), zaista i utjecao na svoje niže svećenstvo, jer
do pojave protestantizma, i kasnije reakcije na njega (Tridentski kon-
cil), malo je bilo biskupa, posebice u Istri, koji su imali neki prisniji
odnos sa svojim seoskim svećenstvom. Pristalice nove vjere otkrivani su
od vremena do vremena; češći je razlog otpada od katoličke vjere bio
njihov privatni život nego pristajanje uz Lutherove ideje. No, ako se
privatni život nekoga od njih poklapao s neskrivenim novim idejama,
lako je to bilo otkriti. Tako se desilo da je i S. Konzul, osumnjičen zbog
nove vjere, morao napustiti svoju župu, Stari Pazin (1549), i otići naj-
prije u Ljubijanu, koja je postala središte okupljanja prognanih pro-
testanata iz različitih krajeva Kranjske (Slovenije) i Istre; kasnije je
krenuo kao protestantski propovjednik u Kranj. Konzul nije ni u Kranj-
skoj bio siguran, te se zaputio u Njemačku.

Konzula su vjerojatno protestantski prijatelji iz Ljubljane uputili
na Primoža Trubara, koji se već nalazio u Njemačkoj neko vrijeme, te
se snašao u novoj sredini kao protestantski propovjednik. Cini se da
Konzul nije odmah potražio Trubara, nego se i sam pokušao snalaziti
propovijedajući i učeći pjevanje u različitim protestantskim sredinama,
ali kad je obolio, potražio je Trubara koji se tada nalazio u Rothenbur-
gu na Tauberi. K Trubaru je došao krajem godine 1552, bolestan i iscr-
pljen. Kad se slijedeće godine Trubar odselio u Kempten, gdje je imeno-
van župnikom, pratio ga je i Konzul, a ostao je s Trubarom dok se nije
oporavio. Nije htio više ostati na tuđoj brizi, nego je na preporuku
Trubarovu, 1. kolovoza 1553. krenuo u Regensburg na upravo osnova-
nu srednju školu, gdje se zaposlio kao učitelj pjevanja (možda i latin-
skoga jezika). Plaća koju je za tu službu primao nije bila dovoljna, pa
se uzdržavao i učenjem pjevanja u crkvi i sviranjem orguljas

 

7. v. u Atti e memorie della Societa istriana di archeologia e storia patria, 1I,
179—218, i kasnija godišta (17. i 18).
8. M. Mirković, Matija Vlačić Ilirik, Zagreb 1960, str. 403 i 457.

53