78 Vjesnik franjevaca trećoredaca 35/1998, 4

 

dnika. Njegov ljudski i znanstveni lik bio je i
ostaje uzorom i zato smo mu zahvalni.

U izdanjima Staroslavenskoga instituta su-
rađuju još franjevci trećoredci mr. Petar Runje
i dr. Anđelko Badurina, koji je na dokumenti-
ma do u detalje istražio odnos Staroslavenske
akademije i trećoredaca.

Zahvalni smo suradnicima trećoredcima i
njihovoj zajednici u Zagrebu na dugogodi-
šnjoj, lijepoj i korisnoj suradnji. Jer, vrata knji-
žnice i arhiva provincije, bogatih glagoljskim
rukopisima, primjercima tiskanih glagoljskih
knjiga i literaturom širom su otvorena sura-
dniciima Staroslavenskoga instituta. Ova je
svečanost prilika da za to iskažemo iskrenu
zahvalnost.

 

Prilog V: Trećoredci na Ksaveru (fra Anđelko
Badurina)

Trećoredci su došli na Ksaver 20. kolovoza
1923. Prvi fratri su bili ondašnji provincijal o.
Bono Zeci o. Ante Nižić. Početni kapital bio je
2.000 dinara koje im je dao provincijal.

No ideja o dolasku trećoredaca u Zagreb
nikla je mnogo ranije, a ozbiljno se o njoj
počelo razmišljati iza Prvog svjetskog rata ka-
da su tri naša samostana (Zadar, Martinšćica i
Veli Lošinj) potpali pod Italiju. Tu je ideju
podržao i ondašnji krčki biskup Mahnić, koji
je nešto prije svoje smrti u Zagrebu gdje je
živio kao prognanik, sokolio fratre, kako na-
vodi njegov prvi životopisac o. Ignacije Radić:
"Podite, podite u Zagreb. Vi možete ondje s
glagoljicom u svetim obredima donijeti velikih
koristi Crkvi i narodu našemu."

Ozbiljnije se o tom raspravljalo na provincij-
skom zboru 1920. na Školjiću, na zboru 1922.
donosi se odluka da se prihvati "prijedlog Dr.
Ritiga o osnivanju samostana u Zagrebu...ada
se u tu svrhu djelomiceili posve proda imanje
na Glavotoku."

Sljedeće godine, 1923. odustaje se od prodaje
imanja na Glavotoku i odlučuje se za Bruškalj,
posjed krčkog samostana. To odobrava i Mi-

  

 

 

nistarstvo za Agrarnu reformu Kraljevine
Srba, Hrvata i Slovenaca s obrazloženjem.
"Uprava samostana novcem ove prodaje na-
merava da podigne novi samostan u Zagrebu,
koji bi zamenio onaj koji je franjevački red
uzdržavao u Zadru pre njegovog prelaza pod
talijanski suverenitet, a gde je odgajao po-
dmladak ovoga reda, koji jedini čuva i njeguje
slovensku službu u katoličkoj Crkvi."

Zagovornik i glavni sudionik ostvarenja te
ideje bio je veliki ljubitelj i promotor starosla-
venštine i glagoljice dr. Svetozar Rittig, tada-
šnji župnik župe sv. Marka na Gornjem gradu
pod koju je pravno spadala ova crkva. Župa
sv. Marka poklanja trećoredcima crkvu s pri-
padajućim zemljištem posebnom darovnicom
izdanom 21. studenoga 1923. koju odobrava
Nadbiskupski duhovni stol i Gruntovni ured
kraljevskog sudbenog stola.

Službeno uvođenje trećoredaca u posjed
uslijedilo je na današnji dan 1923. To opširno
opisuje o. Danijel Zec u samostanskoj kronici,
pa ćemo taj izvještaj u cijelosti pročitati.

"Bogu hvala - moramo reći svi koliki Redovnici,
naše mile Provincije, da mili Bog podjelio milost da
nam svane nova zora, i sretni dan da je uspjelo
našem Provincijalu M.P.O. Bonu Zecu da seostva-
rila nova kuća koja za nas jest pravi biser i točka
prevažna, ne samo jer se nalazimo posli toliko vije-
kova u sredini Hrvatske naše mile Domovine, ali i
radi toga, da imamo jedno gnijezdo da možemo se
spasiti od robstva talijanskog u slušaju navale bu-
duć naši Samostani jesu svi na medji grabežljivog
iokrutnog Neprijatelja ne samo fratara ali i Hrvata.

'Naš Pr,val M.P.O. Bone primio Crkvu Sv. Fr.
Ksaverija kod Zagreba kao dar našoj Provinciji, te
žurio se da pripravi stan barem za 2 Redovnika na
što mu uspjelo od Sakristije iste Crkve i uzeo poses
na 20. kolovoza 1923 i isti Pr.val najprvi boravio s
O. Antunom Nižićem, koji je sakupljao milodare
Zagreba i okolice.

Ali morao je O. Pr.val da pohodi Provinciju,
morao je ostaviti Zagreb i odredio O. Daniela da ga
izmjeni, koji odputovao iz Krka na 11 Rujna 1923