360 Vesna Badurina-Stipčević: polovicom 4. stoljeća.') Na mjestu njihova zajedničkoga groba u Antiohiji podignu- ta je bazilika, a blagdan se slavio s velikom svečanošću. Njihove relikvije su u doba velikoga potresa 551. godine prebačene u Carigrad, a zatim u Rim. Moguće je i da su za vrijeme Pelagija II. (579-590) relikvije bile donesene u Rim izravno iz Antiohije.'' U Rimu su, naposljetku, položene u crkvu s. Pietro nel Vincoli, a blagdan sv. Makabejaca mučenika slavi se na isti dan, 1. kolovoza, kad i blagdan sveca zaštitni- ka crkve. Godine 1876. ispod glavnoga oltara crkve s. Pietro nel Vincoli otkriven je sarkofag koji je po svemu sudeći sadržavao relikvije sedmorice mučenika: sarkofag potječe iz 4. ili 5. stoljeća, s prednje strane je ukrašen evanđeoskim scenama, a unutrašnjost mu je podijeljčna na sedam dijelova u kojima su pronađeni ubrusi s pepelom i kostima. U sarkofagu su pronađena i dva natpisa koji govore o Maka- bejcima, jedan vjerojatno iz vremena nastanka sarkofaga, a drugi možda iz 9. 10. stoljeća.“) Štovanje braće Makabejaca osobito se razvilo u Francuskoj i Nje- mačkoj."' Kult Makabejaca Mučenika posve je jedinstven u cjelokupnoj židovsko- kršćanskoj tradiciji.) To je jedini martirij koji se podjednako štuje kod Židova i kršćana. Iako u crkvenom kalendaru postoje blagdani nekolicine starozavjetnih sve- taca, kao što su sv. Hagaj, sv. Habakuk, sv. Job, kult braće Makabejaca u mnogoče- mu je izniman i zauzima posebno mjesto u martirologiju kršćanske Crkve. Naime, prvi su kršćani u ovim židovskim mučenicima vidjeli prethodnike Kristova mučenja i štovanje se Makabejaca vrlo rano i brzo proširilo, tako da je već od početka 5. sto- ljeća bilo poznato i rasprostranjeno u cijeloj Crkvi.'" Grčki i latinski crkveni oci držali su Makabejce zbog njihove nepokolebljive vjere u mučeničku smrt simbolom tzv. ecclesia militans. Mučeništvo braće Makabejaca inspiriralo je mnoge kršćanske pisce, a bilo je i čestim motivom u likovnim umjetnostima, počam od kasne antike sve do današ- njih dana.!% Ikonografski se sedmero martira prikazuju odrezanih ruku, u kotlu vrela ulja, a uz majku Makabejaca često je prikazana Bogorodica od sedam žalosti. !! 4/ Idem, s 105. 5/ Spadafora, F.. Maccabei, Bibliotheca Sanctorum, Roma 1966, t. VIII, col, 437. 6/ Rampolla, C.. Marhyre e sepulture des Machabćes, Revuc de I'Art chretien 42, 1899. s. 460.465. 7/ Schaiz, D. op. di 8/ Frend,W.H.C., Maryrdom and Perseeution in the Early Church. A Study of Conflict from the Maccabees to Donatus, Basil Blackwell, Oxford 1965, s, 45-48; — Schatkin, M., op. ct, s 97-98. 9/ Teofil iz Aleksandrije godine 404. piše da su mučenici Makabejci poznati u cijelome kršćanskome svijetu (prema Jeronimovim Epistulama 100, 9), Usp. M. Schatkin, op. cit., s. 105. 10/ Usp. C. Rampolla, op. dit., s. 290-305; s. 377-392; s. 457-465; — Mc Grath, R. L., The Martyrdom of the Maccabecs on the Brescia Cascet, The Art Bulletin 47, 1965, s. 257-261; 's. v. Makkabiiische Briider, Lexikon der christlichen Ikonographie, Verlag Herder, Rome-Frciburg- *Basel-Wien 1971, vol. 3, col. 144-145. 11/5. v. Mučeništvo braće Makabejaca, Leksikon ikonografije, liturgike i simbolike zapadnog kršćansva, Liber.Kršćanska sadašnjost-Institut za povijest umjetnosti, Zagreb 1979. s 417.